Fråga om medicinering vid vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Fråga om medicinering vid vita prick

    Vi startade vårt kar i nov/dec. och har inte haft några sjukdomar. Men igår upptäckte vi en platy som stod och tryckte uppe vid pumpen vid ytan med infällda fenor. Den hade vita prickar på fenorna och jag tyckte även att fjällen stod ut lite grann. Antar att detta bör vara vita prick? Inga andra fiskar verkade sjuka.

    Vi valde att ta upp och avliva platyn och fortsätta hålla koll ifall någon annan blir sjuk. Är det dumt att nöja sig med det för stunden? Bör vi lägga i medicin direkt eller kan vi avvakta och lägga i först om vi ser någon mer som blir sjuk?
  • annika&isak
    • November 2006
    • 180

    #2
    jag ska säga direkt att jag inte är någon expert,
    men jag har själv haft enstaka platys som fått vita prickar och när jag avvaktat så har ingen mer blivit drabbad.

    lite salt i karet har hjälpt faktiskt och prickarna har försvunnit.
    skulle det vara vita prick så är väl förloppet mycket snabbare. redan efter någon dag så kan man se fler fiskar som drabbats.

    tycker gott ni kan avvakta. att medicinera sina akvarium är något som jag i alla fall försöker undvika i det längsta, eftersom medicineringen i sig många gånger skapar problem.

    är det vita prick har man dock inget annat val förstås.
    ------------------------------------
    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Okej, då avvaktar vi. Det kanske inte är vita prick ens? Med tanke på att vi inte tillsatt någon fisk på i alla fall en månad. Men det kanske kan bryta ut ändå?

      Det enda vi gjort annorlunda med karet det sista är att vi la ner två stenar platt istället för att ha dem som grotta, och så har vi flyttat på några växter. Vet inte riktigt var sjukdom skulle komma ifrån...

      Kommentar

      Arbetssätt...