Fenröta!!! Hjälp Ni Kunniga!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anja
    • May 2007
    • 8

    Fenröta!!! Hjälp Ni Kunniga!!

    Okay; Kring den 9e Maj fick min kampfisk svamp. Han var slö och mest bara låg vid ytan och gjorde någon bubbla då han orkade. Han är ensam i sitt 26.liters-akvarium. Hade några växter där i också, men de möglade i vattnet!!!
    I djuraffären trodde de att det blivit något riktigt fel på vattnet, då växter inte brukar dö så fort. Fisken fick behandling med eSHa 2000, 3 dagar enligt "ordination". Därefter blev han piggare, men han fick såklart fenröta. Enligt djuraffären skulle jag behandla med eSHa 2000 igen i 3 dagar...
    Efter 3 dagar var det inte bättre, så jag var in på Zoopet för att hitta hjälp. Där stod på ett inlägg att man skulle behandla med Sera Bactopur, som skulle slå ut alla bakterier, även "bra" bakterier.. Lade i en halv tablett enl.ordination, väntade 3 dagar på att få byta 50 % av vattnet, men efter 3 dar var han inte bättre, så jag lade i en ½ tablett till, och 2 dagar efter(i förrgår)hade fenorna ytterligare försämrats. Jag lade då i ytterligare ½ tablett... Har naturligtvis slängt växterna(från 1:a sjuktillfället), bytt 70 % av vattnet samt tvättat all inredning. Kan det ändå gå så illa att han dör? Är otroligt pigg! Tacksam för svar..
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    "Bakteriell fenröta
    Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
    Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén."


    Har du någon cirkulationspump i akvariet?? Testat vattenkvaliten?? Temp i akvariet??

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • anja
      • May 2007
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      "Bakteriell fenröta
      Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
      Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén."


      Har du någon cirkulationspump i akvariet?? Testat vattenkvaliten?? Temp i akvariet??

      //Camilla
      Har en cirkulationspump i akvariet. Har ej testat "kvalitèn i vattnet". Ska man verkligen använda grovsalt till en kampfisk som är en sötvattenfisk? I så fall; hur mycket per 26 L?
      MVH/ Anja

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        1dl/100l vatten. Alltså 1/4dl salt till ditt akvarium. Den saltmängden är ingen större skada för sötvattensfiskar. Salt brukar man ha i vattnet vid sjukdom kombinerat med höjd temperatur. Brukar hjälpa mot de flesta sjukdommar m.m. Vissa tom saltar akvariet i förbyggande syfte.

        Vad det gäller vattenkvaliten så kan du lätt kontrolera det med hjälp av test stickor som finns att köpa på zooaffären. JBL´s 5 i 1 vattentest mäter No2 (Nitrit), No3 (Nitrat) KH, GH och pH. I ett så litet akvarium är det svårt att få stabila vattenvärden och stor risk för nitrit=gift.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • jarinen
          • February 2003
          • 801

          #5
          Om det är fenröta vilket jag kanske inte tror ändå så har du dåligt vatten, det är grunden till fenröta. Behandling mot fenröta måste ske med den medicin som länkades till efter som det är en bakteriell sjukdom. Sånt rår inte salt på i det skedet när den redan är sjuk.

          *edit*Det bästa man kan göra i det läget om man har möjlighet är att behandla fisken i separat kar och samtidigt se till att försöka höja vattenkvaliteten i det kar den skall gå i under tiden. Annars är det samma balansgång som vid nystartat akvarium efter medicinering i och med att alla, även de "goda" bakterierna åker.

          Mvh Jari
          Senast redigerad av jarinen; 20 May 2007, 20:34.

          Kommentar

          • anja
            • May 2007
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av jarinen
            Om det är fenröta vilket jag kanske inte tror ändå så har du dåligt vatten, det är grunden till fenröta. Behandling mot fenröta måste ske med den medicin som länkades till efter som det är en bakteriell sjukdom. Sånt rår inte salt på i det skedet när den redan är sjuk.

            *edit*Det bästa man kan göra i det läget om man har möjlighet är att behandla fisken i separat kar och samtidigt se till att försöka höja vattenkvaliteten i det kar den skall gå i under tiden. Annars är det samma balansgång som vid nystartat akvarium efter medicinering i och med att alla, även de "goda" bakterierna åker.

            Mvh Jari
            Nu är det så att jag behandlade min fisk i separat kar (à 2 L) 21/5 tillsammans med 1 hel tablett Bactopur enl.anvisning i 30 min., rensade ordinarie akvarie på ca 25% av vattnet och fyllde på med nytt, också enl. anvisning. Släppte i kampisen och nu, den 24/5 har den förlorat ytterligare fenor. De blir som beskrivet först bleka, därefter "fransiga" för att till sist tyna bort. Vad jag undrar över är att han är så otroligt pigg och aktiv, eller kan det vara så att det hör till sjukdomen också?
            Ska köpa nitritstickor och kolla, men jag tycker att jag efter svamp-svängen bytte vatten, och "städade" hela akvariet, inkl. stenar, pump och termostat.
            Finns det fortfarande hopp då han är pigg?
            Tack för att det finns kunniga fisk-människor där ute...
            MVH/// Anja och " Alex fisk".

            Kommentar

            • anja
              • May 2007
              • 8

              #7
              Ursprungligen postat av C.Ciklid
              1dl/100l vatten. Alltså 1/4dl salt till ditt akvarium. Den saltmängden är ingen större skada för sötvattensfiskar. Salt brukar man ha i vattnet vid sjukdom kombinerat med höjd temperatur. Brukar hjälpa mot de flesta sjukdommar m.m. Vissa tom saltar akvariet i förbyggande syfte.

              Vad det gäller vattenkvaliten så kan du lätt kontrolera det med hjälp av test stickor som finns att köpa på zooaffären. JBL´s 5 i 1 vattentest mäter No2 (Nitrit), No3 (Nitrat) KH, GH och pH. I ett så litet akvarium är det svårt att få stabila vattenvärden och stor risk för nitrit=gift.

              //Camilla
              Nu är det så att jag behandlade min fisk i separat kar (à 2 L) 21/5 tillsammans med 1 hel tablett Bactopur enl.anvisning i 30 min., rensade ordinarie akvarie på ca 25% av vattnet och fyllde på med nytt, också enl. anvisning. Släppte i kampisen och nu, den 24/5 har den förlorat ytterligare fenor. De blir som beskrivet först bleka, därefter "fransiga" för att till sist tyna bort. Vad jag undrar över är att han är så otroligt pigg och aktiv, eller kan det vara så att det hör till sjukdomen också?
              Ska köpa nitritstickor och kolla, men jag tycker att jag efter svamp-svängen bytte vatten, och "städade" hela akvariet, inkl. stenar, pump och termostat.
              Finns det fortfarande hopp då han är pigg?
              Tack för att det finns kunniga fisk-människor där ute...
              MVH/// Anja och " Alex fisk".

              Kommentar

              Arbetssätt...