Fläskig hängande böld på sidan av slöjstjärt!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aurora
    • May 2007
    • 6

    Fläskig hängande böld på sidan av slöjstjärt!!

    Min svärmors slöjstjärt är pigg o klar i sättet och lynnet, men han har fått en böld på sidan av kroppen. Den kom förra sensommaren i form av en ljus fläck som sen växte och växte. Svärmor trodde den skulle försvinna av sig själv men den har bara växt. Det konstiga är att han inte tycks störas av den över huvud taget. Han äter och leker med sin enda kompis en gibbiceps på ca 10cm som heter Draken. Slöjis (som jag kallar honom) är själv ca 12cm i kroppen utan slöjor, med slöjor ca 22cm eller mer. Han är väldigt vacker. Bölden är mjukt som fett men lite ljusare än honom, alltså ljusorange. Den har även några blodådror som är väldigt fina men väl synliga. Ett fjäll verkar ha hängt med böldens växt. Nu är bölden ca 2cm lång och verkar inte sluta växa. Har hört man kan operera bort den. Nu undrar jag bara hur och vem och var? Slöjis är kanske 5 år. Tror det är ett lejonhuvud, och han bor i ett runt (klot) akvarie på 50L med lysrör och lock, EHEIM-pump och doppvärmare. Min svärmor har gått bort så jag har tyvärr inte mer information.
    Hoppas någon kan ge mig något svar.

    p.s. ska försöka lägga till bild senare
  • empfh
    • July 2008
    • 8

    #2
    hej! fick du reda på vad det var för fel? Min fick har fått lika dant och jag hittar ingen hjälp någonstans!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      De kan få bölder och må bra ändå, ofta när de är 4-5 år, vet inte varför.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Efter ett tag kan dem spricka och var då noga med salta det brukar jag göra om man har tur så läker såret fint ihopa.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • empfh
          • July 2008
          • 8

          #5
          Jag köpte denna fisken för ca 2 veckor sedan. Här är bild på hur han ser ut med blåsan. Vet inte alls vad det är.



          Har ni någon idé nu när ni ser bilden?

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Är den genomskinlig??vad mina har fått är stora bölder och det har då drabbat dem som har några år på nacken,blåsor har jag ingen erfarenhet det har ingen av mina fått nån gång.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • empfh
              • July 2008
              • 8

              #7
              Ja den är genomskinlig, och hänger liksom fast i orange tråd rätt från sidan. Väldigt underligt, man undrar ju vad man ska göra. Ser liksom ut som att den är fylld med luft. Mystiskt som tusan! Någon annan som vet?

              :S

              Kommentar

              Arbetssätt...