Fjällen står ut på min Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ztaffe
    • December 2004
    • 49

    Fjällen står ut på min Kampfisk

    Hej!

    Jag såg idag att min kampfiskhanes fjäll står utåt så att man tydligt ser den vita ytan under. Snett bakifrån ser han lite gråaktig ut.

    Han är extremt hängig. Han låg på samma ställe hela dagen igår och idag har han varit uppe vid ytan bakom pumthuset stor del av dagen och ligger nu på samma ställe han låg igår. Han reagerar inte som han brukar när matburken kommer fram och inte heller när jag hällt i mat i akvariet. Dessutom verkar han "andas" på ett nästan flåsande sätt.

    Vet någon vad som har hänt med honom?
    "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Har du kollat vattenvärdena i burken? Nitrit?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ztaffe
      • December 2004
      • 49

      #3
      Det hade jag inte gjort. Testade det nu med mina för gamla multitest. Skalan skulle vara rosa, men både nitrit och nitratmarkörerna visade olika grå färger. Men de var ganska mörka. Så du har nog rätt. Jag ska genast göra ett ganska stort vattenbyte och hoppas att det hjälper. Men det är märkligt, 1/3 av vattnet byts varje vecka. Senast i tisdags, fast då var det nog något större. Undrar om det kan ha med det att göra (?)
      "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ingen aning. Är det bukvattensot, så kan det vara en reaktion på dåligt vatten...och om det är bukvattensot, så risken väldigt stor att fisken dör.

        De där multiteststickorna är rätt dåliga...dropptest är mycket bättre.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          njurarna har iallafall lagt av och den kan inte göra sig av med vätska och kommer förgiftas, det finns ingen räddning så jag tycker du ska avliva den direkt! varför detta uppstått är omöjligt att säga på rak arm men den har iallafall dragit på sig någon infektion som i sin tur slagit ut njurarna!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ztaffe
            • December 2004
            • 49

            #6
            Hej!
            Kampfisken dog igår. Jo det kändes ganska kört, men jag hade väl lite hopp. Nästa gång jag ser något liknande ska jag överväga avlivning, för han såg ju inte ut att må särskillt bra. När jag tänker tillbaka har han verkat lite trött i flera dagar innan jag misstänkte sjukdom.

            Nu ska jag bara hålla koll på (förutom vattenvärdena) akvariets andra (2:a) invånare, den lille malen. Men av tidigare erfarenhet överlever ancistrusmalar det mesta.
            "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

            Kommentar

            Arbetssätt...