Mass död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _christina
    • January 2007
    • 25

    Mass död

    Jag har haft igång mitt akvarium med fiskar sen januari. Har haft 4 segelfensmolly och en mal. Alla har mått bra och bara en mal har dött för att tag sen. Men köpte en ny och den mådde bra och fiskarna var fina.
    Och nu efter flera månader letan hitta jag en tetra som var väldigt fin och skulle vara fredlig. Jag gjorde som man skulle och allt, men påsen jag fick fiskana i gick sönder så endel av akvarievattnet från affären kom i till mitt.
    Och nu har fidkarna dött en efter en och alla är döda, både dom gamla, dom nya och malen. Så antar jag har ngn sjukdom i mitt akvarium nu. fiskarna blev först stela, sen dog dom. Eller alla är inte döda. Ett yngel överlevade och simmar nu runt själv.
    Men hur får jag ut denna sjukdom ur akvariumet? Tänkte köra täta vattenbyten... men kan jag göra ngt mer? Och när kan jag köpa en första fisk igen? Blir väl att köpa några platty eller något för att se om de överlever.
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Har du kollat dina vattenværden? Der ær alltid bra att gøra det om fiskarna dør eller uppfør sig konstigt. Hur stort ær akvariet?
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #3
      Det är så trist när sånt händer. Kunde du se på fiskarna om de hade prickar eller var uppsvällda innan de dog. Vänta ett litet tag innan du köper nya eller köp bara någon enstaka fisk, kolla vattenvärdena och byt vatten regelbundet.

      Kommentar

      • _christina
        • January 2007
        • 25

        #4
        Nej, inga tecken på dom eller så. Bara att dom blev stela/förlamade och sen dog.
        Vattenvärdena var bra en vecka innan fiskarna kom iaf. Har inga sonna tester själv men ska skaffa det så jag kan kolla värdenna innan nya kommer i.
        Det är på 63L

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #5
          Ursprungligen postat av _christina
          Nej, inga tecken på dom eller så. Bara att dom blev stela/förlamade och sen dog.
          Vattenvärdena var bra en vecka innan fiskarna kom iaf. Har inga sonna tester själv men ska skaffa det så jag kan kolla värdenna innan nya kommer i.
          Det är på 63L
          Det ær bra at testa några dar efter dom har kommit i också.
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • _christina
            • January 2007
            • 25

            #6
            Ja hant aldrig det. Jag skaffa dom i tisdags och igår (onsdag) var alla fiskar utom en död, den var död i morse. Det gick väldigt snabbt utför.
            Men ska somsagt skaffa egna tester så jag kan testa vattenvärdena ofta.
            Tips på några bra tester? och vad man ska testa? Fått hjälp med detta innan så kan inget sont.

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #7
              Det vigtigaste att testa i ett nytt akvarium ær nitrit. Om det ær mycket nitrit i vattnet kan fiskarna dø.
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • Tors hammare
                • April 2007
                • 572

                #8
                Måste ha varit ammoniak eller nitrit eller liknande som varit orsaken, har svårt att tänka mig att en sjukdom skulle ha följt med den nyköpta fisken och tagit död på alla fiskarna på mindre än ett dygn.
                Mvh Peter

                Kommentar

                • _christina
                  • January 2007
                  • 25

                  #9
                  Okej, men det har vatt igång med bra vattenvärden i över 5 månader nu.
                  Var kan nitrit eller ammoniak komma sådär plötsligt av? Jag har sont medel i som ska sänka nitriten, häller alltid i lite sont när jag bytat vatten.
                  Kan det inte ha funnit något i djuraffärens vatten som rubba balansen i mitt då? Tycker också det är konstigt det gick så snabbt.

                  Aja, gjort är gjort, får bara ta det lungt nu och börja köpa in fiskar sakta igen =) och hoppas jag slipper detta igen. Och ska vara nogare med vatten värdena.

                  Kommentar

                  • Tors hammare
                    • April 2007
                    • 572

                    #10
                    Tja... du kanske gjorde rent filtret med varmvatten tex då tar du död på alla nyttiga nedbrytningsbakterier och det blir nästan som att börja med ett nytt akvarium, även om det finns en hel del bakterier i gruset osv

                    Eller du kan ha påverkat Ph värdet uppåt, ammonium kan finnas i stora halter i akvarievattnet och omvandlas inte till ammoniak om du har Ph 6,8 och neråt. Men om du förändrar Ph uppåt över 6,8 så börjar ammoniumet att omvandlas till det mycket giftiga ammoniak.
                    Senast redigerad av Tors hammare; 17 May 2007, 14:44.
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • _christina
                      • January 2007
                      • 25

                      #11
                      Okej, filtret är inte tvätat på länge. Eller jo idag gjorde jag det efter sista fisken var urplockad. Men med kallt vatten som jag lärt mig. Och bara lite och försiktigt. Så inget innan fiskarna dog.
                      Men uppenbarligen måste jag har gjort ngt jag inte kan komma på.
                      men tack för alla hjälp Tror inte kan kommer mkt längre här just nu. får vara nogrannare och skaffa saker att mäta med!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...