Katastrof i mitt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jejja2
    • April 2007
    • 87

    #16
    Ja det gör dem. Men den ena honan som var krokig kom från samma som de andra två honorna. Men jag anar att de två honorna som lever är syskon. Iaf de är mycket starka som jag ser det. Hoppas bara att de får fina och bra ungar nu. Ynglen är snart 1 vecka

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #17
      Jag hoppar in med en fråga här:

      Min syster hade guppysar från en akvarieaffär där hon bor och så fick hon en guppyhane av mig.

      Efter ett tag (inte så lång tid vad jag har fattat det som) dog hennes första guppysar.

      När hon frågade i sin djuraffär vad det berodde på sa han att det berodde på att hon fått en guppy från ett annat ställe och att de hade inte tålt de bakterier han hade haft med sig.

      Stämmer detta? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro för att han verkar väldigt seriös men ändå...
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • Pumba
        • January 2007
        • 345

        #18
        guppy är otroligt kännsliga,

        har nog köpt ca 20st sen julas, har 3st kvar nu, har köpt från oliak ställen och lyckats få några starka kvar som nu fått yngel, de börjar med bli rätt stora och verkar va både finare färger och mer tåliga än de köpta.

        tyvärr så komemr d enog dö en hel del guppys innan du fått tag i några riktigt bra, mitt tips är iaf att göra som jag gjorde, handla från lite olika affärer och hoppas på att få tag i några bra, har du väl fått tag i tåliga som klarar sig får de fina yngel och de dör inte på samma vis som skiten man får i affären.

        Upplever samma problem med svärdbärare och Platy som med guppysarna, ryggen kröknar och de magrar av och dör.

        har bra vattenvärden osv i mina 2 kar, men Platy, svärdbärare och guppy får denna "ostbåge" hållning och dör efter någon/ett par veckor.
        dock så blir ynglerna mer tåliga verkar de som, iaf de jag fått fram.

        tålamod är nått som behövs när man har akvariehobby, affärernas kvalite är inte den bästa och de ska hellst va så att fiskarna dör efter ett par månader för att man ska köpa nya, jag får iaf den kännslan att fiskarna är avlade så att de inte ska leva något längre, dock så är detta mer vanligt bland levandefödarna, har ingen större problem med övriga fiskar som börjar bli riktigt gamla.

        Kommentar

        • matlo
          • May 2007
          • 295

          #19
          så som jag har sagt till många och får säga det igen, har du många fiskar byt vatten engång i veckan och titta till pumpen om den är full med skit. Nitriter bildas snabbt med ett smuttsigt filter och för mycket urin ämnen, men om du har ett smuttsigt filter så spelar det ingen roll hur många gånger man bytar vattnet. + tester hit och dit, själv tycker jag att det är onödigt, ser man något fel med vattnet att fiskarna chipar efter luft, byt vattnet och tvätta filltret.
          Senast redigerad av matlo; 19 May 2007, 17:07.
          Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

          Kommentar

          Arbetssätt...