Vita fläckar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Waloonen
    • January 2007
    • 7

    Vita fläckar

    Vad har min mal för fel?? (en vanlig svart "sugkoppsmal", vet ej vad de heter sådär på riktigt)
    Ibland (oftast om jag varit med händerna i akvariet (städat, plockat döda växter osv)) får min malpojke, som annars är så svart, fin o pigg, vita fläckar o blir slö..
    Ända jag ha hittat (i böcker) är att det sku handla om någon förgiftning. Men då inga andra fiskar får några symtom!
    O så är den frisk följande dag..
    Men vad kan det handla om?? Varför bleknar dens färger ibland??

    Har haft problem med mina malar. Många har dött.. Men de andra fiskarna lever o mår bra.

    Ps. Tvättar mina händer före jag "går ner" i akvariet!!

    Tacksam för svar!
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Det skulle kunna vara slemhinnorna på malen som reagerar. Det händer ibland när man byter vatten, att Ancistrusmalar (kanske det är en sådan du har) "slemmar" av sig lite extra. Det går över efter några timmar. Discusar och en del andra ciklider får ibland sådana symptom vid vattenbyte också.
    Jag har själv sett det på mina Ancistrusar vid ett par tillfällen - jag tror inte du behöver oroa dig!

    Kommentar

    • Waloonen
      • January 2007
      • 7

      #3
      Tack för svaret! Det lättar att höra!
      Hoppas det är det, o att den inte lider fast den ser sjuk ut.

      Det händer oxå då jag byter vatten. Fast jag försöker byta så lite vatten som möjligt o sätter alltid i Aquasafe (vattenförbättringsmedel).

      Kommentar

      Arbetssätt...