Fiskar dör fort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Lite mystiskt är det allt. Men det är bara att brainstorma så kanske det kryper fram till slut.
    Har du några rötter eller stenar som du plockat själv från naturen i ditt kar? Vad är det för sand och hur grov är den?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Eva-72
      • March 2007
      • 107

      #17
      Jag har inga själv plockade stenar eller grus. Jag har köpt dessa i affären.
      det enda som jag gjort är att hälla i lite salt men det ska de ju tåla ca ½-1 dl blev det på 120 liter, vi har mycket växter av alla dess slag, vi köpte 1 ny förra veckan för 1 annan var uppäten men den såg bra ut.
      Vi har inte ändrat ngt i karet.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #18
        Om det är vita prick platyn fått så bör du medicinera. Det är en smittsam sjukdom.

        Det finns ju även andra gifter som kan förekomma i akvariet. Ammonium är en av dem. Är det länge sedan du gjorde ett vattenbyte??

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Eva-72
          • March 2007
          • 107

          #19
          Neontetrorna är också "frostiga" och prickiga så vita prick är jag nästan säker på att det är Ammonium vad är det?
          Jag har gjort små byten kanske 10 % 1-2 ggr/ vecka, jag tyckte att allt gick så bra med det akvariet och hade kanske tankarna på dotterns nya 54 liters med byten av vatten m.m.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #20

            Kan du läsa om vita prick. Bör medicineras så fort som möjligt. Oftast dör neonerna snabt då de är väldigt kännsliga för det. Har en viss förmåga att dyka upp vid stress/ny akvariemiljö.

            Om du har massor av avföring i akvariet eller riktigt skitigt filter kan du få ammonium i akvariet. Har för mig att det är ett ting mellan nitrit och nitrat. Finns test att köpa för att se om du har det i akvariet.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Eva-72
              • March 2007
              • 107

              #21
              Fortsätter på den här tråden. Nu har det börjat hända igen, fiskarna beter sig konstigt så jag misstänker syrebrist igen. Jag har inte gjort vattenbyte på några dagar just för att se om allt fungerar som det ska, men ngt vajsing är det. har nu satt i den enda extra pump jag har fluval 1 och det är ju ingenting i det stora hela. Men ska inte bottenfiltret funka? utan extra pump menar jag. Om det inte är filtret så funderar jag ju verkligen på vad det kan vara.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Gör ett vattenbyte och se om det blir bättre. Det är inte säkert att du fått balans i karet ännu, och har lite dåligt med syre i vattnet som resultat.
                Hur gick det med vita picken?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Eva-72
                  • March 2007
                  • 107

                  #23
                  Jag behandlar ännu samt ger dem en dos av ett medel som skall hjälpa till att skydda fenorna som fått sig en bra smäll av den senaste veckans händelser.
                  Men prickarna börjar bli svagare.

                  En liten fråga, när man häller i aqua safe är det för hela karets mängd eller endast för den delan som man byter ut?

                  nu har jag bytt ut ca 15-20%.

                  Får hoppas att det fixar sig snart, börjar bli en dyr hobby

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Det är för den mängden man byter ut.
                    Det är inte kul när det blir så här och jag förstår varför du tänker som du gör, men samtidigt lär du dig mycket av det så det är inte bortkastade "läropengar". Ge inte upp utan det här fixar du och förhoppningsvis kommer det att bli bättre inom en snar framtid.
                    Det kan ta tid innan du får ett stabilt kar och det är oftast i början som man får problem men att de ger med sig mer och mer.
                    Hur mycket växter har du nu och vilka fiskar går det där?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Eva-72
                      • March 2007
                      • 107

                      #25
                      2 blå dvärg gurami
                      2 platy
                      3 kampfiskar
                      3 städfiskar avlånga
                      5 fantomtetror
                      7 kardinaltetror
                      1 vacker ciklid av någon sort som fäller upp en orange svart fena.
                      1 goby
                      1dvärgklogroda

                      det är väldigt mkt växter så man ser inte alltid all fisk

                      Det verkar som de avlöser varandra problemen, då vi nu har 3 kar igång *ler* man blir biten. Man upptäcker att 54 liter är för litet, köper sedan ett 120 liters, sedan ett till 54 liters för yngl som blir.
                      Fråga mig inte var vi ska göra av alla yngel

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Jag gillade beskrivningen på cikliden!
                        Hur mycket av detta är det som går i problemkaret?
                        Om jag personligen skulle ha de problem som du har hade jag gjort dagliga vattenbyten så fort medicineringen är avslutad. Kanske 20% var dag i en vecka för att få upp kvalitén på vattnet om det är det som är problemet.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Eva-72
                          • March 2007
                          • 107

                          #27
                          Hela högen trivs i sin lilla tropiska undervattensdjungel.

                          Har nu snackat med min guru som sålt och hjälpt mig så många ggr, en seriös herre från utlandet, helt underbar, nåväl han trodde på samma som du, och att fiskarna mår lite sådär i fenor och liknande var han övertygad var pga vattenkvaliten samt vita prick.

                          han berättade också för en glömsk människa som jag att fisken hette dvärg ciklid en kakadua. Fin är fisken med sin orange svarta fena.
                          fast hans lilla fru strök med...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...