Gravplats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Gravplats

    ---
    Senast redigerad av Johanski; 31 May 2008, 14:57.
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Har du något filter i akvariet ?
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Jag har en pump med en filtersvamp i. Alltså bara som en skumgummilikande liten kudde.

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Det bästa råd jag kan ge är att skaffa betydligt mindre fiskar, såna som passar i ett litet akvarium. Jag har Dario dario (2 cm) i ett 25-liters, och det funkar perfekt - utan filter!
        Det finns även en massa ursnygga pyttesmå rasboror o dyl som skulle kunna trivas.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Har du några råd att ge? Hur ofta jag ska byta vatten? Mina små Mollysar trivdes jättebra, men jag fattar fortfarande inte varför de bara dog. Är den lilla gummikudden som sitter i pumpen (sitter i en kåpa fast under pumpen så vattnet strömmar in genom pumpen) alltså inget filter?
          MVH / Johan

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            Hade du guldfiskar i ett 27 l!!!!!??? dom dog säkert för att dom inte hade tillräkligt med utrymme
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av Amanda321
              Hade du guldfiskar i ett 27 l!!!!!??? dom dog säkert för att dom inte hade tillräkligt med utrymme
              Det vet trådskaparen redan, han frägar om råd vad som kan fungera i ett litet akvarium.
              Kolla med din lokala affär om vilket filter som passar till små akvarier.
              Fisk som du kan ha är som redan nämnts Dario dario.
              Utöver dessa så kan du i stället skaffa någon liten ungfödare, Endlers eller dvärgtandkarp.
              Finns även små tetror eller rasboror.
              Det viktigaste är att du bara har en art och är noga med vattenbyten och inte matar för mycket.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Ursprungligen postat av johanski
                Har du några råd att ge? Hur ofta jag ska byta vatten? Mina små Mollysar trivdes jättebra, men jag fattar fortfarande inte varför de bara dog. Är den lilla gummikudden som sitter i pumpen (sitter i en kåpa fast under pumpen så vattnet strömmar in genom pumpen) alltså inget filter?
                MVH / Johan
                Dina vattenbyten låter nog ganska vettiga men du kanske borde skaffa ett större filter, nu vet jag inte hur du sköter ditt filter men du ska du alldrig tvätta ur filtersvampen i ditt filter i varmvatten utan skummgummibiten kramar du bara ur i en skvätt gammalt akvarievatten när den börjar bli tät så överlever dom goda bakterierna som sitter där.

                Undvik även att röra om i gruset och mata inte mer än fiskarna äter upp på ca 1 minut, men av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att mata lagom när man har bara tex 2 små fiskar, det blir lätt för mycket och den överblivna maten riskerar då att förgifta vattnet.
                Mvh Leif

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Du kan ha en Ampularia snäcka som äter upp en del av matresterna
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    dina fiskar dog säkert av nitrit, det kan man få om man har för mycket fisk i akvariet.

                    Mitt råd är att köpa ett nitrittest, dropptest typ JBL, det är det enda test jag har, kostar runt 100.
                    och sen bara ha ett fåtal fiskar i akvariet

                    alltså sök i forumet, finns måånga trådar om biologisk balans, om du läser de kommer du förstå hur allt hänger ihop och varför dina fiskar dog
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • plorozen
                      • January 2004
                      • 531

                      #11
                      johanski: jag skulle rekommendera att du håller dig till mindre fiskar än de du redan haft.
                      sen skulle jag också rekommendera dig att skynda långsamt med ditt akvarium, att du kanske skaffar några snäckor först och "matar" akvariet så att du kommer förbi ammonium och nitritspiken´, vilket tar ca en månad.
                      ammonium och nitrit är mest troligast det som tagit död på dina fiskar. ammonium är avfall från fiskarna som bakterier bryter ned till nitrit, som sedan andra bakterier bryter ned till ofarligt nitrat(som växterna tar upp som näring).
                      innan den det fins nog mycket bakterier så kan för många fiskar i ett för litet akvarium innebära att bakterierna inte hinner med att bryta ned ammonium och nitriten, och fiskar dör då.

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Tack för alla svar och tips, jag förstår nu att jag kanske haft lite för stora fiskar i akvariumet. Jättebra idea med snäcka
                        / Johan

                        Kommentar

                        Arbetssätt...