Vita prickar på fenorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poggan
    • April 2005
    • 19

    Vita prickar på fenorna

    Köpte i veckan kinesika guldfiskar, totalt har jag köpt 4 guldfärgade varav en har dött. Nu har den ena fällt bak fenan på ryggen och har små vita prickar på sina fenor. Vad kan detta vara??
    Köpte även 3 svarta fiskar som ser ut som guldfiskarna fast dom har sina ögon som bollar utanpå, även en av dom har dött. Fiskarna var i samma akvarium i affären.

    Vad ska vi göra?
  • Poggan
    • April 2005
    • 19

    #2
    Ska jag plocka ta bort fisken ur akvariet? Eller har den redan smittat ner alla andra fiskar? Känns lite hårt att spola ner den levande i toaletten...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Köp Vita prick medicin i zooaffären, en ganska lättbotad sjukdom om det nu är det. Spola absolut inte ner fisken levande i toaletten.
      Den har nog redan smittat de andra fiskarna så du bör behandla hela karet med medicin.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Poggan
        • April 2005
        • 19

        #4
        Om det nu inte skulle vara vita prick, är det någon fara att ha behandlat akvariet då?
        Sen har guppi fiskarna börjat hacka på guldfisken så det ser ut mer som den flyter runt nu, väldigt slö.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det låter på beskrivningen som vita prick, och är det V.P. så kommer du snabbt att se resultat. Om det inte är det och du medicinerar ändå händer det inte så mycket med fiskarna, men jag vet inte hur det är med bakteriekulturen i kareet som kan slås ut av vissa bakteriedödande mediciner.
          Det låter som om den guldfisken sjunger på sista versen, om fiskar hackar på den och den inte orkar simma undan.
          Hur varmt har du i karet?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Poggan
            • April 2005
            • 19

            #6
            Har nu köpt droppar mot vita prick och har droppat i detta.
            Vi har 21 grader i akvariet.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Följer du anvisningarna så kommer du att se resultat inom ett par dagar. Varför jag frågade om temperaturen var att jag var lite rädd att du hade för varmt i karet och det var därför Guldfisken var slö, men så var inte fallet .
              Tala om hur det går med fiskarna och lycka till!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...