3 döda tigerbarber på en kväll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spigg-ham
    • January 2007
    • 11

    3 döda tigerbarber på en kväll

    Mitt akvarium har gått som en klocka nu i 4 månader. Fiskarna har mått som kungar och det har endast varit nån neontetra som fastnat i pumpen .

    Men ikväll så bara dog tre barber på 15 minuter. Jag har ytterligare 6 st och dom mår bra, visar inga symptom iallfall.
    Symptom: Dom tappade balansen...bara följde med strömmen i vattnet och snurrade runt. Då och då fösökte som simma sig " till rätta" men till slut fanns inga livstecken.

    Det har skett en förändring i akvariumet i förrgår då jag bytte pumpen. Den gamla slutade att dra vatten så jag införskaffa mig en splitterny Blumodular. Jag sköljde filtret noga i vatten innan jag installerade pumpen. Kan den nya pumpen vara en anledning till plötslig barberdöd?

    Jag byter 15% vatten en gång i veckan, 90 liters akvarium.
    Tacksam för inlägg av visare akvarister.
    ------------------------------
    Högre tryck i boxen !!!
    Det finns bara två växlar, en fram o en bak
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Ursprungligen postat av Spigg-ham
    Tacksam för inlägg av visare akvarister.
    Puh... Jag ber om ursäkt ifall jag inte är vis nog... Min skarpaste gissning är att när du bytte pumpen så tog du bort alla de goda filterbakterierna som följde med det gamla filtret. Vad du har nu är inget "4-månaders inkört akvarium" utan ett helt nystartat akvarium som inte är i balans. Har du kollat nitrit? Försök att inte mata och gör ett vattenbyte för att vara på den säkra sidan. Enligt min erfarenhet är även ett 15%-igt vatten byte ett för _litet_ vattenbyte. Byt minst en tredjedel är min rekommenation. Om du byter för lite vatten ansamlas det skadliga bakterier som försämrar fiskarnas och växternas livskraft.

    PS. Kan förstå din vädjan men risken finns att ingen anser sig vis nog...DS.
    Senast redigerad av Lenmar; 11 May 2007, 21:29.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Spigg-ham
      • January 2007
      • 11

      #3
      Tack för ditt svar...jag gjorde vattenbyte i samband med installationen av den nya pumpen och jag har även låtit den gamla sitta i just för att inte urlaka mina goda bakterier. Men jag har inte gjort något vattentest som du tycker att jag bör göra...imorgonbitti är det jag som hänger på låset nere i bromma på akvarielagret. Måste införskaffa ett test för att se om det kan vara vattnet som det är fel på.

      Om jag har tur i oturen så var bara tiden inne att dessa barber skulle lämna oss idag.

      Håll tummarna..
      ------------------------------
      Högre tryck i boxen !!!
      Det finns bara två växlar, en fram o en bak

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Åhhkejj... om det gamla filtret fortfarande är kvar så blir det ju en knixigare nöt... Jag har i flera av våra akvarier två filter på G jämt så att det alltid finns ett filter med gammal gosig mulm i... så då kan det inte vara det heller juh...

        Tror inte du behöver "hänga på låset direkt". Det är ju aldrig fel att ha lite tester hemma, framför allt ett bra nitrittest. Rekommenderar själv JBL:s tester som jag tycker är bra.

        Om det dör tre barber på 15 minuter och du inte sett symtom innan så tyder det ändå på någon form av förgiftning tycker jag. Kanske ammoniak? Kanske nitrit? Såg de friska ut innan de "la av"?

        Tycker kanske att du bör göra lite större vattenbyten en gång per vecka ändå. Man kommer undan mycket problem med det.

        Lycka till!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Spigg-ham
          • January 2007
          • 11

          #5
          hehe....nä, det kanske var att ta i att "hänga på låsarna". Jag har lite dåligt samvete att jag inte har fixat tester tidigare. Jag har aldrig testat vattnet då det aldrig varit några problem.
          JBL:s...perfekt, då går jag på din linje med dessa tester och större vattenbyte.
          Tack än en gång
          ------------------------------
          Högre tryck i boxen !!!
          Det finns bara två växlar, en fram o en bak

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            Du säger att det gamla filtret slutade dra vatten, stod den helt stilla ?

            Anledningen till att jag frågar är att du säger att du lät den sitta kvar även sedan du satt i den nya.

            Stillastående filter gör att bakterierna i det dör och det kan ev förgifta vattnet om man kör igång det igen, men jag vet inte vad som händer om man låter ett dött stillastående filtret sitta kvar, det är kanske långsökt men omöjligt är det inte att det har med saken att göra
            Mvh Leif

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Jättebra inlägg Leif! Tänkte inte så långt (säkert den sena timmen som får hjärncellerna att kriga med varandra...)
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Spigg-ham
                • January 2007
                • 11

                #8
                nä, det slutade inte helt. Det fungerar men det är opålitligt och pumpar i intervaller då och då. Jag köpte det nya för att inte komma hem en kväll och upptäcka att pumpen är helt slut. Så svaret på din fråga är att båda umparna drar vatten och snurrar, men den gamla är lite opålitlig...det är allt.
                ------------------------------
                Högre tryck i boxen !!!
                Det finns bara två växlar, en fram o en bak

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Ok, då bör det ju inte ha med det gamla filtret att göra, men det låter ju onekligen som en förgiftning av något slag eftersom 3 fiskar dog samtidigt.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Är det giftigt vatten borde alla fiskar drabbats.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Inte alla behöver dö av en förgiftning om dosen inte är alltför hög.
                      Inom vetenskapen brukar man ju ange LD-50 som mått på giftighet.
                      Dvs Lethal Dose när 50% dör.
                      Möjligen något giftigt som kom med den nya pumpen?
                      Då är faran över efter något eller någa vattenbyten
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Spigg-ham
                        • January 2007
                        • 11

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Möjligen något giftigt som kom med den nya pumpen?
                        Då är faran över efter något eller någa vattenbyten
                        Jag, jag hoppas att det kan vara så. Jag har gjort vattentester och svaren visar på låga nitrit och amoniak nivåer. pH ligger på 7,6. Det måste varit skit i den nya pumpen. Jag var noga med att tvätta filtret innan jag satte i pumpen men övriga pumpen kunde jag nog varit mer noga med när jag tvättade. Inga rutiner har i övrgt brustit utan problemen kom i smaband med min pump.
                        Jag har bytt vatten igen och inga fler har dött nu.
                        ------------------------------
                        Högre tryck i boxen !!!
                        Det finns bara två växlar, en fram o en bak

                        Kommentar

                        Arbetssätt...