Märkligt om fenan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anja
    • May 2007
    • 8

    Märkligt om fenan

    Har en kampfisk, som nyss är behandlad på grund av svamp. Då vi kom hem igår em så såg jag att Alex`stjärtfena liksom var trasig, och det såg ut som om han kanske fastnat i något. Finner dock inget han kan ha fastnat i, och han bor ensam i sitt akvarium. Idag (en dag senare) har de "trasiga" resterna "fallit bort", och det ser bra ut. Finner ingen sjukdom som detta passar in på, men jag får väl hålla honom under uppsikt, på fall att han ändå behöver hjälp/behandling. Känner någon igen "symtomet"?
  • photofreak
    • April 2007
    • 28

    #2
    så var det i mitt förra kar dock hade jag guppys, dom fick svamp jag behandlade så var deras fenor trasade och dagen efetr var dom döda
    hopaps det ej blir samma fördin firrre

    Kommentar

    • anja
      • May 2007
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av photofreak
      så var det i mitt förra kar dock hade jag guppys, dom fick svamp jag behandlade så var deras fenor trasade och dagen efetr var dom döda
      hopaps det ej blir samma fördin firrre
      Det visade sig vara fenröta, så jag fortsatte behandla med det medel jag kört mot svamp. Det blev dock bara sämre, så idag var jag och köpte Baktopur, bytte ut 70% av vattnet, slängde växterna(som luktade mögel) och rengjorde ALLT!
      Nu fick Alex ½ T. Baktopur i sitt 26 L akvarium, och han ska enligt tjejen i affären vara utan mat i 2 dagar nu. Konstigt nog är han otroligt pigg och sprallig, som han var innan alla sjukdomar. Hoppas detta hjälper nu. Synd på dina Guppys.. Alltid tråkigt då det man gör inte hjälper.

      Kommentar

      • Myrkvi
        • February 2007
        • 43

        #4
        Trasiga fenor

        Jag behandlade nyligen min kampfisk som hade åtföljande symtom:
        • Fenorna ramlade av
        • "Bubbla" ur ändtarmen (först röd, senare vit)
        • Dåsighet
        • Aptitlöshet
        Jag försatte honom i karantän i en låg petbox ca 10 cm högt för att underlätta andning från ytan. Enda inredning var ett par stora stenar för att han skulle få möjlighet att gömma sig. Jag behandlade med ett bakteriedödande medel de första två dagarna. Jag trodde han skulle stryka med, men den tredje dagen slutade han tappa fenor. Jag behandlade då med ytterligare droppar + salt och lät honom vara kvar i ytterligare två dagar. Den femte dagen fick han lite mat och han åt. Jag förflytta tillbaks honom till mitt stora akvarium och han är lika kaxig och pigg som innan sjukdomen. Fenorna har börjat läka, men jag tvivlar på att de kommer växa tillbaks.

        Men min firre mår bra och det är jag glad över!
        (100 L)
        5 Rosentetra 1 Clown Pleco L103
        1 Kampfisk 4 Metallpansarmal
        2 Lyrstjärtsmolly (Silver)

        Kommentar

        Arbetssätt...