Sjuk Chokladgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kitkat
    • March 2007
    • 58

    Sjuk Chokladgurami?

    Hej

    såg nyss på min ena choklad-gurami att den betedde sig lite konstigt. Fenorna va liksom ihop hela tiden när den simmade och den såg lite blek ut. såg också lite sametsaktig ut på fjällen och den simmade ryckigt.
    Kan det vara nån svamp den fått? är det någon som varit med om liknande och kan ge mig lite tipps?

    Tack!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hmm....det finns något som heter sammetssjuka, faktiskt. Läs om det i artikeln om sjukdomar.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • kitkat
      • March 2007
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Hmm....det finns något som heter sammetssjuka, faktiskt. Läs om det i artikeln om sjukdomar.
      Hej Jens!

      Har läst lite nu och det verkar som om det är sametssjuka eller costia. Ska prova att lägga i lite mer grovthavssalt + att mörklägga akvariet 2 dgr så får vi se vad som händer, annars får jag köpa medicin om det blir värre.

      Tar dom andra fiskarna skada om man mörklägger akvariet 2 dgr tro? Har hört att Gurami´s inte gillar så mkt salt i vattnet men det verkar ju inte va nån fara hitils.

      Tack!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ingen fisk tar skada av mörkläggning. Salttåligheten beror på vilka fiskar har...vissa malar gillar inte det något vidare, bland annat.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • kitkat
          • March 2007
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Ingen fisk tar skada av mörkläggning. Salttåligheten beror på vilka fiskar har...vissa malar gillar inte det något vidare, bland annat.
          Hej

          Ok vad bra.. Har mest olika sorters små gurami, platy, kulhii-ål, skalare, ancistrus.

          Har ett annat akvarium också med lite bräck vatten där jag har humle-fiskar, killi, kamphane, khulii-ål och 1 ancistrus. Och den malen mår bra och växer fint. Kanske inte ancistrus e så jätte känsliga mot saltet då, men vet du nåt av dom andra sorterna tex platy eller skalare?

          Lägger alltid lite salt i karet efter del-vattenbyte + beredningsmedel.

          Tack!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Både platys och scalare är rätt salttåliga, har jag för mej. Kuhliålarna vet jag inte. Men allmänt så finns det få fiskar som tvärdör av salttillsats. Du lär hinna märka om någon av dom mår dåligt av det.

            Det är helt annorlunda med metaller, som jag upptäckte när jag behandlade vitaprick, och hade en hujeta-gädda i akvariet.

            Vissa mediciner innehåller metaller, som t ex koppar (i formen malakitgrönt), men inte fasen visste jag att min gäddis var så känslig mot det.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • kitkat
              • March 2007
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Både platys och scalare är rätt salttåliga, har jag för mej. Kuhliålarna vet jag inte. Men allmänt så finns det få fiskar som tvärdör av salttillsats. Du lär hinna märka om någon av dom mår dåligt av det.

              Det är helt annorlunda med metaller, som jag upptäckte när jag behandlade vitaprick, och hade en hujeta-gädda i akvariet.

              Vissa mediciner innehåller metaller, som t ex koppar (i formen malakitgrönt), men inte fasen visste jag att min gäddis var så känslig mot det.
              Hej Jens

              Jo tack jag vet.. mina platys fick vita prick en gång och då rekomenderade han i affären Punktol. Däremot glömde han säga att dom fiskar som inte har fjäll utan bara en slämmig hinna inte tålde Punktol . Så mina stackars elefantnosar, humlefisk och 2 kulhii sten dog.

              Inget roligt sätt att lära sig nya saker eller hur?

              Men nu har jag i alla fall lagt i mer salt och mörklagt, den verkar redan faktiskt må bättre .

              Tack!

              Kommentar

              Arbetssätt...