Snälla hjälp mig! Peckoltia Vittata döende!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • awasegg
    • March 2006
    • 141

    Snälla hjälp mig! Peckoltia Vittata döende!

    Jag skulle verkligen uppskatta hjälp. (ursäkta för det långa inlägget.. men jag vill vara noggrann)

    För 4-6 dagar sedan så var min fästman här, och vi bestämde oss för att kolla i akvariebutiken. Han fick syn på en vacker mal som han inte kunde släppa med ögonen. En peckoltia vittata (Clown Pleco). Så han bestämde sig prompt för att köpa den. Vi började dock undra, då han redan köpt en mal under namnet Peckoltia Vittata, om detta var samma fisk? Nej. Clown Plecon han redan hade visade sig vara en Panaque maccus.

    Vi gjorde ett 50% vattenbyte i min fästmans akvarium (vet att 50% är ganska mycket, men hans firrar är vana vid det och har aldrig mått dåligt av det). För att sedan sakta vänja in den nya fisken. Vi satte i påsen, och hällde ca ½dl vatten från hans akvarium i påsen var 15:e minut under en timmes tid.

    Clownen verkade lugn och snäll, och tillslut släppte vi i den. Den la sig lugnt på bottnen, och vi såg den flytta runt nu och då, lugn och fredlig.

    MEN 2 dagar efter att vi inhandlat clownen så tyckte jag att den låg mystiskt stilla, inte ens sugmunnen rörde sig. Vi kollade, lyfte upp den ur vattnet.. och jo - den var stendöd.

    Jag ringde akvariebutiken och envisades med att få komma in med fisken och ett vattenprov. Först försökte de slingra sig, sa att de inte gav garanti på fiskar och dyl. Men tillslut gav de med sig. Vi åkte dit, de tog prover och det var INGET fel. Kvinnan i butiken sa att förmodligen hade den dött av stress. jag förklarade att hela tiden när vi sett den så var den kolugn och ingen hade bråkat med den, och den hade inte bråkat med någon av de andra fiskarna heller. Hon sa då att den kan ha blivit stressad under natten av de andra malarna, och det kanske är det mest sannolika, då han har en hel del malar.

    Vi fick iaf en ny, åkte hem, var ÄNNU mer föärsiktiga med denna och gav den ÄNNU längre invänjning inför det nya hemmet. Den mådde super. rörde sig mer än den första, men var samtidigt fredlig och snäll.

    Jag satt i telefon med min fästman nu ikväll, tittade i hans akvarium och berättade att clownen fortfarande levde och var glad (nu har vi haft den i 3-4 dagar). 4 timmar senare så började jag mata alla mina fiskar, och upptäckte till min fasa att clownen som mått så bra för endast några timmar sedan nu låg uppochner!! Jag tittade noggrannt, och konstaterade att den inte var död ännu, då den fortfarande rörde lite på munnen.

    Fort fram med en hink, i med malen och lite mat. Tanken var att OM det var stress som höll på att ta kål på den så skulle den få vara ensam i lugn och ro, men lite egen mat.
    Och till min förtjusning såg jag hur den 10 minuter senare faktiskt flyttade sig några centimeter! Meeeen.. en liten stund senare så låg den ännu en gång väldigt stilla, och när jag försiktigt rörde vid den med en plast-pinne (gammalt skaft från en algskrapa) så reagerade den inte.. andas dock fortfarande.

    Vad kan detta vara? Alla de andra malarna mår bra. Den har ju mått bra fram tills nu. Det är inget fel på vattnet. Och framförallt VAD KAN JAG GÖRA?

    Ber om ursäkt för detta LÅNGA inlägg, men det kändes viktigt att skriva allt som kan vara väsentligt. Vore jätteglad om någon kan ge några råd eller tankar kring detta!

    /Debs
    Fishie fishie fishie !

    ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
    BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Inte lätt att svara på då det mesta som ni gör är helt rätt. Det ni kan göra är att köpa ett nitrittest och kolla själva, samt kolla vad det är för pH i karet ni har jämfört med det i affären.
    Malar är ofta känsliga för dålig vattenkvalité och syrebrist, men ibland är det bara sådant här som händer utan att man kan förklara det.
    Kolla även om malen har en insjunken mage, och har den det så kan det vara det som är boven i dramat. Köp aldrig en mal som är insjunken i magen då den troligen inte kommer att klara sig någon längre tid.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      sök i forumet, jag har sett flera trådar om plötslig död på nyköpta malar

      i en del fall har jag för mig det var pht som i butiken skiljde sig från det akvaristen hade hemma...mät ph!
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Hmm....metaller i vattnet?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • awasegg
          • March 2006
          • 141

          #5
          han dog samma natt jag postade. Men som sagt så var det inget fel alls på vattnet, och det var rätt temperatur. Kollade dock aldrig om magen var insjunken..

          Antingen så blev dom ihjäl stressade under nätterna, eller så var de väl sjuka redan när de köptes. Inget att göra åt :/

          Men tack för alla svar ändå!
          Är väldigt skönt att ha något bra ställe att ställa sina frågor på när något går fel <=)
          Fishie fishie fishie !

          ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
          BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

          Kommentar

          Arbetssätt...