Hjälp!!! Otocinclus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Hjälp!!! Otocinclus...

    Har precis gjort en liten omflyttning av fiskarna till ett nytt större akvarium. Ca 80% av vattnet i det nya karet är det vatten som fanns i det gamla karet. Nu så här dagen efter flytten har en av mina VF Otocinclus börjat bete sig konstigt. Han simmar upp till ytan och blir sen helt stel och sjunker ner på botten. Där ligger han med uppspärrade gälar. Han har till och med suttit på sidorutan precis vid vattenytan med huvudet ovanför ytan(!).
    Tidigare har samtliga Otocinclus uppträtt normalt.

    Som sagt, i princip allt vatten i det nya karet är samma vatten som fiskarna gick i tidigare. Rötter och växter mm är samma som tidigare. Det enda som är nytt är sanden som är Rådasand.

    Temperatur, pH, kH, gH, nitrit, nitrat, ammonium är som det ska och likadant som tidigare.

    Någon som vet vad som kan vara fel och i så fall någon åtgärd? Jag var inte så noga med inkoppning eftersom det var samma vatten. Jag säkerställde endast att temperaturen i påsen de förvarades i provisoriskt var samma som den i det nya karet.

    Tacksam för snabba svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Syrebrist?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #3
      testa med att poweröka cirkulationen litegrann.
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • isolapojken
        • November 2004
        • 143

        #4
        Syrebrist låter ju inte helt omöjligt av symptomen att döma. Nu sitter dubbla innerfilter (med inkört filtermaterial) varav det ena är utrustat med ett strilrör riktat upp mot ytan för att få extra fart på denna för att främja syreutbytet.
        Tillfälligt sitter nu även två stycken syrepumpar med tillhörande syrestenar i karet. Lite osäker på hur mycket nytta dessa gör dock...

        Det verkar dock inte bli bättre för Otocinclusen. Nu verkar han verkligen sjunga på sista versen och flyter mer eller mindre runt.

        Vattnet är ganska dimmigt. Något som säkerligen beror på att Rådasanden inte sköljdes (enligt instruktion från djuraffären(!)). Jag har ingen tidigare erfarenhet av Rådasand utan har tidigare använt Biltemas blästersand vilken inte har behövt sköljas då den är tvättat och rensad och inte dammar. Då man på djuraffären sa att man inte behövde tvätta Rådasanden antog jag att fallet var samma här. Tydligen inte...

        Kan denna "dimma" påverka på något sätt? Sätta sig på gälarna och därmed försvåra syreupptagningsförmågan? Kan den orsaka Otocinclusens beteende?

        Ska strax byta ca 25% av vattnet mot nytt fräscht och o-dimmigt vatten. Skeptisk till att Otocinclusen går att rädda, men förhoppningsvis klarar sig övriga Otos och andra invånare.

        Fler idéer till åtgärder/orsaker osv?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det kan vara som du säger att det fastnat skit i gälarna på fisken och med följd av dålig syreupptagningsförmåga och syrebrist för fisken.
          Jag har inte hört det förr, men någon gång ska vara den första och det låter inte helt orimligt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Omöjligt med igensatta gälar är det ju inte. Ingen annan som är konstig? Kan ju vara ett känsligare exemplar helt enkelt.
            En fiskodling råkade ut för att ca 1,7 ton fisk dog pga igensatta gälar. Ett misstag av en annan "firma" kan man säga gjorde så att betong kom in i inloppet och trågen. Inte riktigt samma sak men inte omöjligt
            Senast redigerad av eriahl; 02 May 2007, 16:26.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • isolapojken
              • November 2004
              • 143

              #7
              Njae, övriga fiskar verkar vara som de ska. Iofs har de inte riktigt gjort sig hemmastadda än, så många håller sig lite i skymundan. Det enda som jag har kunnat notera är att en av Corydoras-ynglen (är snarare ungdomar på 3 cm nu iofs) skrubbar sig mot sanden då och då vilket jag inte noterat i förra karet.

              Inte omöjligt att denna Otocinclus skulle vara den mest känsliga då den är minst, vildfångad och dessutom ju en känslig art. Men det har inte varit några som helst problem tidigare...

              Tråkigt är det i alla fall. Funderar om man ska försöka lägga Oton i en hink med nytt rent vatten behandlat med vattenberedningsmedel för att få bort honom(?) från dimman och hoppas han piggnar till. Känns ju dock inte riktigt läge att stressa honom i detta läge genom att håva och flytta och greja ännu mer.

              Vad tror ni? Bra eller dålig idé?

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Prova kanske är en idé som han beter sig. Har gälarna blivit igensatta kan det iofs vara försent eller så har den tur med nytt vatten
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • isolapojken
                  • November 2004
                  • 143

                  #9
                  Han verkar ha piggnat till nu. Beter sig mer normalt, men äter lite dåligt tycker jag.
                  Bytte en relativt stor del vatten i karet och avvaktade. Verkar som att man nog kan blåsa faran över för denna gång i alla fall...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...