Prickig Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bienchen
    • January 2007
    • 2

    Prickig Dvärggurami

    Jag fick en Dvärgguramihanne för ca två veckor sedan. Igår upptäckte vi att han hade fått en massa vita prickar. Han är också den ende, tack o lov. Jag har pytsat i lite medicin mot prickarna. Nu idag upptäckte jag att han har som långa ludd som sitter fast på sidorna av honom. Han ligger oftast och vilar på botten, men simmar ibland runt omkring. Ska man göra något saltbad eller hela akvariet. I samma akvarium har jag platys, malar, prakt botia och guppysar.
  • nike83
    • November 2005
    • 354

    #2
    lägg honom i karantän eller spola ner honom. risken är överhängande att han smittar andra fiskar! jag är jätte okunnig på sjukdomar, men andra här i forumet är bättre!
    Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
    5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

    Kommentar

    • Eva-72
      • March 2007
      • 107

      #3
      vi hade också

      Hej!
      Vi hade också en dvärggurami som fick en prick på fenan samt någon på magen. "Våran" rådgivare *ler* sa att ta fisken lägg den i ett glas med mycket salt och lite vatten. Bada den sedan tillbaka till sitt akvarium.
      Vi gjorde så samt gav medicin till resten i akvariet, 2 dygn senare var den prickfri och hur pigg som helst, fast 2 kardinaltetror dog och vet eg inte varför...

      Kommentar

      • liindaa
        • January 2005
        • 205

        #4
        Ursprungligen postat av nike83
        lägg honom i karantän eller spola ner honom.
        ... du menade väl inte att spola ner honom i toaletten? nej, såklart det inte var så du menade =)

        Kommentar

        • Bienchen
          • January 2007
          • 2

          #5
          Tack för hjälpen! Jag har gett honom ett saltbad (igår) och "efterbadat" honom i rent vatten efteråt tills han såg ut att kunna simma själv. Han tog lång tid på sig och behövde hjälp att rätta upp sig. Tyvärr så verkar han inte kunna simma idag. Han ligger bara på olika platser iofs och vilar. Har problem att hålla sig upprätt Han kom inte ens upp och åt. Vad gjorde jag för fel och ska jag bara vänta och se eller kan jag göra något ytterligare?

          Kommentar

          Arbetssätt...