Avmagring och avsmalnande fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c-stina
    • January 2007
    • 45

    Avmagring och avsmalnande fenor

    Hej,
    har ett litet kar på 100 liter med molly, platy någon tetra och en mal. Det har varit igång i snart 1,5år.
    Hade i början även guppy som ynglade friskt. Har haft något enstaka molly-ynget och ett par platy-yngel. Nu till problemet:

    En efter en av fiskarna får en avsmalnade stjärtfena, dvs i stället för att vara utbredd som en solfjäder blir den rak och avsmalnad. Därefter brukar dom "buka upp sig" jag menar bli så magra att dom nästan ser urgröpta ut vid buken istället för bulliga och fina. Och härefter dör dom. En efter en. Mest skonade är mollysarna, men såg i förra veckan att även en hanne av dessa drabbats. Guppyn har jag slutat försöka med, tog bort en platy idag (ett hemmafött ca 4 månader gammalt)

    Det är inte fråga om massdöd utan sakta men säkert får jag ta bort en efter en. Har inte heller fått några nya yngel på 4 månader.

    Temp 27 grader
    rikligt med växter
    normalmycket (lite) alger
    pH 7,6-8,0
    kh 6-10
    Nitr negativt

    Gör ett delvattenbyte / vecka ca 20%

    Matar med vanligt flingfoder blandat med fling spirulina, räkmix ibland senaste halvåret.

    Har använt ektozonsalt för en tid sedan med bara lite lite. Hur mycket törs man egentligen ha?

    Vore kul om någon kände igen detta och kunde hjälpa mig att bli av med det. Funderar på att tömma akvariet och "börja om". Om det är någon särskild smitta...hur blir man av med det?

    Christina
    MVH Christina
  • Hong
    • February 2007
    • 61

    #2
    Det är svårt att säga vad det beror på. men jag misstänker att det kan vara bukvattensot eftersom i tidigt stadium matvägrar fiska och maglar av. Titta i Zoopets artikel om sjukdomar. Det kanske kan ge dig ett svar.

    Kommentar

    • c-stina
      • January 2007
      • 45

      #3
      Hej och tack för svar.
      Undrar bara: är bukvattensot något som stannar i vattnet. Kan jag inte bli av med det.
      Har läst allt jag kommer över, och tycker inte det stämmer riktigt med bukvattensot.//C
      MVH Christina

      Kommentar

      Arbetssätt...