"Ofarlig" parasit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trilobit
    • April 2007
    • 2

    "Ofarlig" parasit?

    Hejsan!

    När jag håvade i dammen idag hittade jag den här rackaren, flitigt simmandes vid ytan:



    Vår damm bebos för tillfället av gulfiskar och en stilig stör, men koi är på väg. Men efter att ha hittat denna mask blev jag först inte så glad, den ser ju onekligen ut som en parasit. Efter att ha kollat upp det däremot, så får jag den till att vara en "Horsehair worm " - förvisso en parasit men tydligen ofarlig för större djur som fisk, katt osv (http://kaweahoaks.com/html/horsehairworms.html). Tydligen angriper den endast insekter...

    Men, parasiter kommer i alla storlekar och former, så för att vara på den säkra sidan skulle jag vilja kolla med alla experter här på Zoopet för att eventuellt få ett andra utlåtande.

    Ska tillägga att guldfiskarna till synes ser ut att må bra...

    Mvh,
    Niklas
    Senast redigerad av Trilobit; 26 April 2007, 14:27.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, den är ofarlig för dina fiskar.
    Det är en tagelmask. De vuxna maskarna äter inte, utan letar bara efter andra tagelmaskar för att para sig och lägga ägg.
    Larverna som kläcks letar upp och borrar sig in i en landinsekt - ofta gräshoppa. De växer inuti gräshoppan, och när de är mogna får de gräshoppan att leta reda på vatten - t.ex. en trädgårdsdamm - och hoppa i. När insekten är i vattnet kryper tagelmasken ut, och insekten dör.

    De angriper alltså inte alls fisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Trilobit
      • April 2007
      • 2

      #3
      Kanon, tack för svaret Azur.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Ja, den är ofarlig för dina fiskar.
        Det är en tagelmask. De vuxna maskarna äter inte, utan letar bara efter andra tagelmaskar för att para sig och lägga ägg.
        Larverna som kläcks letar upp och borrar sig in i en landinsekt - ofta gräshoppa. De växer inuti gräshoppan, och när de är mogna får de gräshoppan att leta reda på vatten - t.ex. en trädgårdsdamm - och hoppa i. När insekten är i vattnet kryper tagelmasken ut, och insekten dör.

        De angriper alltså inte alls fisk.
        Tja... inte riktigt enligt denna artikel!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Tors hammare
          • April 2007
          • 572

          #5
          Åheim: du har glömt länken va ?
          Mvh Peter

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag vet inte riktigt vad åheim hänvisar till, men det kan vara detta:
            det finns kända exempel på att tagelmaskar har infekterat människor. Det är mycket sällsynt, och beror på att larven tagit fel, och att personen ifråga haft nedsatt immunförsvar, men det har hänt.

            De är annars alla parasiter på leddjur; sötvattensarterna går nästan uteslutande på stora landlevande insekter.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13129

              #7
              sorry Här är länken... azur har rätt, såg inte den biten på en gång! men den vanligaste livscykeln förekommer i vatten...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #8
                Ursäkta att jag hoppar in - men jag blir helt tagen av naturens fantastiska lösningar! HUR får masklarverna gräshoppan att vilja gå till vattnet och hoppa i?

                Ursprungligen postat av Azur
                Ja, den är ofarlig för dina fiskar.
                Det är en tagelmask. De vuxna maskarna äter inte, utan letar bara efter andra tagelmaskar för att para sig och lägga ägg.
                Larverna som kläcks letar upp och borrar sig in i en landinsekt - ofta gräshoppa. De växer inuti gräshoppan, och när de är mogna får de gräshoppan att leta reda på vatten - t.ex. en trädgårdsdamm - och hoppa i. När insekten är i vattnet kryper tagelmasken ut, och insekten dör.

                De angriper alltså inte alls fisk.
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ingen vet. Att parasiter styr sina värdar är inte helt ovanligt, men exakt hur de gör det är sällan känt.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Piscator
                    • August 2006
                    • 735

                    #10
                    För 15-20 år sedan när jag först kom i kontakt med dessa konstiga djur (hittade dem i magen på infångade harrar) så slog jag upp dem i någon bok på biblioteket. Där beskrevs en annorlunda livscykel där tagelmasken eller tagelormen tillbringade en del av cykeln i en fågeltarm.

                    Forskningen på vattenlevande insekter och liknande har varit väldigt bristfällig (och kanske är den det fortfarande?), så det är mycket möjligt att det kommit nyare och bättre rön om deras liv.
                    Hälsningar, Tomas!
                    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Du blandar inte möjligen ihop tagelmask med bandmask eller rundmask?
                      Det finns gott om parasiter som växlar mellan fågel (eller säl) och fisk, men just tagelmaskar är utan undantag leddjursparasiter, och det har man nog vetat i åtminstone ett par hundra år.

                      För den som inte är alltför äckelmagad så hittade jag ett par video som visar tagelmask som lämnar en insekt:

                      I found this on the tile in my house on night. It is horsehair worms leaving the body of a cricket.


                      I det första fallet är det en enda mask som lämnar en bönsyrsa, i det andra verkar det vara ett antal maskar som bott i en syrsa. Masken kan vara så stor i förhållande till värden att i vissa fall "exploderar" värden när masken borrar sig ut; det verkar vara det som hänt i den andra videon.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...