fenröta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    fenröta

    Hej, hur botar man fenröta?

    /Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    #2
    följdfråga smittar det ?
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Medicin, salt i vattnet och det smittar!
      Läs här: http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Cold
        • March 2006
        • 1127

        #4
        Min Black Ghost hade fenröta för nån dag sen(ha gått över nu),ja höjde gradantalet och hädde i salt,köpte sedan medicin som heter:Baktopur(färgar vattnet grönt,se ut om man ha alger). På ca andra dagen kunde jag se resultat

        Fast mina andra fiskar han inte bli smittade,va kanske för att de inte hann gå så långt.
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

        Kommentar

        • Alexander72
          • April 2006
          • 244

          #5
          Cold öka ALDRIG tempen vid bakterie infektioner!
          Bakterierna ökar i mängd vid högre temp, varför tror du man har matvaraor i kylskåp eller frys?
          Du bör snarare försöka sänka tempen i karet vid bakterie angrepp för att minska tillväxten.
          Furanol från JBL fungerar jätte bra på fenröta.

          Mvh :-)

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            okej hur mycket salt ska man ha i ett 310L? har ganska mycket malar så antar att det påverkar mängden.. är iofs inte 100% på att det är fenröta men min stora plecos ena fena är halvtrasig i övrigt ser den dock frisk ut.
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • quarantino
              • February 2007
              • 350

              #7
              Räkna själv, se min signatur!

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #8
                kom ihåg att kolla vattnet

                Ursprungligen postat av Cold
                Min Black Ghost hade fenröta för nån dag sen(ha gått över nu),ja höjde gradantalet och hädde i salt,köpte sedan medicin som heter:Baktopur(färgar vattnet grönt,se ut om man ha alger). På ca andra dagen kunde jag se resultat

                Fast mina andra fiskar han inte bli smittade,va kanske för att de inte hann gå så långt.
                Det blir lätt nitrit, då även nyttobakterierna går åt. Och tillsätt gärna ett vattenberedningsmedel med bakteriekultur
                I
                MY

                Kommentar

                • Cold
                  • March 2006
                  • 1127

                  #9
                  Okej alla som gnäller på mig,men jag fick tipstes här på zoopet att höja tempen då man tillsätter salt.sänkte ju den när ja började medicinera (glömde skrive de)
                  540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cold
                    Okej alla som gnäller på mig,men jag fick tipstes här på zoopet att höja tempen då man tillsätter salt.sänkte ju den när ja började medicinera (glömde skrive de)
                    Det är inte så lätt alla gånger, vid vissa sjukdomar ska man höja och vid vissa ska man sänka och inte alltid så lätt att hålla reda på. Ingen skada skedd och det viktigaste var att fisken blev frisk, och det blev den ju!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Cold
                      • March 2006
                      • 1127

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det är inte så lätt alla gånger, vid vissa sjukdomar ska man höja och vid vissa ska man sänka och inte alltid så lätt att hålla reda på. Ingen skada skedd och det viktigaste var att fisken blev frisk, och det blev den ju!
                      Ja precis den e hur frisk som hellst,simma på å lever livet(hoppas jag).

                      Ha en liten fråga ang BG,på en affär där dom ha en BG till salu,ibland ha ja sett att den ligger på botten platt(på sidan).Se ut som den vilar,knacka man på glaset så tyå "vakna" den till å simma runt eller stå stilla.
                      Är de vanligt,eller vad kan de bero på?
                      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Så gjorde min BG med. Trodde första gången att den inte var riktigt iordning, men sedan var den som du skriver helt allert igen, så det är nog ett beteende de har.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...