Kardinaltetror med bölder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    Kardinaltetror med bölder!

    Hej!

    Flera av mina kardinaltetror har flera bölder på sin kropp.bölderna är ljusa och växer lite var stans på fiskarna även på fenor. Dessutom ser det ut som om några av tetrorna har något genomsiknligt hölje runt sig.

    Tetrorna visar dock inte minsta tecken på att må dåligt de simmar runt som vanligt, är på alärten och äter som de ska.

    Tycker det verkar röra sig om någon parasit med vet inte vad det är. någon som haft nått liknande i sitt kar? hur blir jag av med denna sjukdom?

    Inga andra fiskar har fått några bölder men en fjärilsciklid ser inte ut att må alls bra. hon simmar vid ytan och andas häftigt. Dessutom flyttar hon på sig så fort någon annan fisk kommer i närheten och så äter hon inte. Kan detta vara ett tecken på att även andra fiskar fått sig en släng av vad kardinaltetrorna har? eller skall jag bara avlägsna henne så att ingen annan fisk börjar äta på henne om hon skulle dö och på så vis blir smittad?

    fjärilscikliderna är inte så gamla utan relativt nyköpta (i januari köpte jag dem)

    Vill absolut inte att alla fiskarna dör för mig. Så snälla hjälp.
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    #2
    kolla på sjukdomar här på zoopet så kanske du hitta nått som stämmer in på dina fiskar http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

    Kommentar

    • Zeni
      • December 2004
      • 141

      #3
      Tack Cold!

      Verkar som om det är någon svampinfektion. Står att man bör avlägsna de sjuka fiskarna och ha de i ett karantänkar. Men det är ju så pass många som har dessa bölderna att om man börja jaga efter dem vore väldans tidskrävande och dessutom skulle man få med sig massa som inte har bölder. skulle man kunna medicinera alla? Troligt är väl att de flästa blivit smittade av det då kardinaltetrorna har haft dessa bölder ett tag.

      Ska i alla fall sticka iväg strax och inhandla lite medicin.

      Edit:

      Tog med mig två av de värst angripna fiskarna till zooaffären. Killen där sa att det förmodligen var någon parasit eller möjligen någon svampsjukdom. Köpte nått preparat som han rekommenderade och han sa att det var lika bra att behandla alla fiskarna eftersom det var så pass många som var angripna.

      Jaja, nu är man 240 spänn fattigare så man få la hoppas att mirakelkuren hjälper hehe :P.

      Det stod på bruksanvisningen att man böra köra ett filter så att vattnet blir luftat men det kunde vara bra att köra det utan filtermaterial. bör jag tömma mitt fillter då? har inget aktivt kol i det och utan bara makaroner och filtervadd.
      Senast redigerad av Zeni; 24 April 2007, 14:12.

      Kommentar

      • Cold
        • March 2006
        • 1127

        #4
        min black ghost ha fenröta(de ha nästan gått över nu),så ja köpte botemedel,å hällde i tillsammans med dom andra fiskarna,å dom värka inte ha tage skada av det iaf
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

        Kommentar

        • Zeni
          • December 2004
          • 141

          #5
          Nej! Det stod faktiskt på paketet att man kunde ta detta preparatet i förebyggande syfte ^^ så det skulle jag inte tro att det skulle göra något. Däremot sa han att de fiskar som var mest illa däran kunda duka under då symptomerna kunde förvärras i början av behandlingen och sedan blev de bättre.
          hoppas inte alla mina fiskar är så illa däran att de går å dör :P (inte så troligt)

          Kommentar

          • Cold
            • March 2006
            • 1127

            #6
            Du få hoppas dom inte stryker med..tro inte dom gör de.
            540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

            Kommentar

            Arbetssätt...