Död svärdbärare med ludd/gelé på huvud? (bild)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skivsamlaren
    • April 2007
    • 13

Död svärdbärare med ludd/gelé på huvud? (bild)

Hej,
    Min ena svärdbärarhona dog just och hade någon sorts ludd på ena sidan av huvudet. Någon som kan tipsa en nybörjare om vad problemet är?

Jag är inte helt säker men detta kan vara samma hona som ynglade igår kväll (blev bara två yngel)
    Akvariet(100l) är nystartat sedan 2 veckor tillbaka och har inte haft några problem, förutom två mkt hetsiga svärdbärarhannar.

Inte helt lyckad bild, men det bör synas någorlunda vad jag menar:
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

Kan de vara svamp?

Ur sjukdomar:
    "Symptom: Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder. Sjukdomen är mycket smittsam och kan på några dagar slå ut ett helt fiskbestånd.
    Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone), öka genomluftningen i akvariet. Tillsätt grovsalt. Isolera infekterade fiskar i ett karantänsakvarium och behandla dem. Låt dem aldrig gå kvar i huvudakvariet med friska fiskar."

Hur va alla värden eftersom du ha haft igång det 2 veckor?
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

Kommentar

• skivsamlaren
      • April 2007
      • 13

Hmm, jag har inte kollat upp några värden alls hittills men det verkar ju helt klart behövligt. Jag frågade en akvariebutik om det var nödvändigt att göra ph- och nitrittest osv men de tyckte inte det..

Kommentar

• Cold
        • March 2006
        • 1127

här kan du se här att efter ca 2veckor är nitriten som värst(som jag förstå de) http://www.bestfish.com/newtank3.html
        De ta dryga en månad innan man ha ballans i karet.Att dom inte tycker de va nödvändigt med test e väl fel,man ska väl tesa värdena för att de vad som händer i karet..Häll i nitrivec de ska väl ge en bättre start(de stå på min flaska :breaking down ammonium and nitrite.) Annars så kan du söka på nitrivec så få du veta mera,eller om nån annan kan svara bättre
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

Kommentar

• skivsamlaren
          • April 2007
          • 13

mätte typ 1-2 mg/l nitrit, nu när jag fick test. Jag som trodde jag varit duktig som bara den på att inte övermata

Kommentar

Arbetssätt...