Prickar som inte försvinner, behöver råd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sniff
    • January 2007
    • 58

    Prickar som inte försvinner, behöver råd!

    Jag har problem med vita prickar som vägrar försvinna. Så här är det:

    Jag köpte för ett par veckor sedan 10 danio kyathit. Eftersom jag inte har något karantänkar fick de flytta in direkt. Efter några dagar reste jag bort och lämnade fiskarna åt sitt öde. Allt var frid och fröjd.

    När jag kom hem tre dagar senare hade flera danios prickar och tre av mina absoluta favoritfiskar, fyra furcatus, var döda! Den fjärde såg inte bra ut alls. Jag satte genast in salt (1g/l), Punktol enligt anvisning och höjde tempen till 28 (från 25). Dagen efter had den sista furcatusen tyvärr också dött.

    Men nu till problemet. Jag har nu behandlat med Punktol i en vecka, alla invånare är pigga, men daniosarna (eller vad de kan heta i plural) har kvar de vita prickarna. De sitter på kroppen, inte på fenorna vad jag kan se. Inga av de andra (rasbora maculatus, pygmepansarmal) har haft några prickar alls.

    Hoppas att någon kunnig orkar läsa och svara, för jag behöver verkligen hjälp!
    Senast redigerad av Sniff; 19 April 2007, 09:55.
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    #2
    när mina va sjuka så använde jag costapur(tro de hette så) de va bra,gick över på 2-3dagar..
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

    Kommentar

    • Sniff
      • January 2007
      • 58

      #3
      Tack för tipset, men jag tror att costapur och punktol är ganska likvärdiga? Ingen annan som har något tips? Kan det vara något annat än "vanliga" vita prick eftersom prickarna sitter på kroppen och inte på fenorna?

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Testa ett medicinbyte t.ex till Faunamor el dyl.
        Ha i salt i vattnet.
        Höj tempen till c.a 28 - 29 grader under behandlingstiden.
        Mörklägg akvariet under behandlingen.
        Ofta behöver man även upprepa behandlingen efter ett uppehåll på några dagar eftersom medicinen bara tar de utvecklade parasiterna - och inte äggen. För det mesta men inte alltid - står detta även i instruktionerna till medicinen. Vitaprick är ett gissel!!

        Testa & lycka till.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Matte_g
          • July 2004
          • 157

          #5
          Vissa fiskar tål inte salt så bra men om dina fiskar gör det så är salt både billigt och effektivt.
          Tänk på att parasitera finns i karet så ett saltbad på fisken hjälper den bara tillfälligt.
          Om du stoppar tillbaka den igen så dröjer det nog inte länge innan fisken är dålig!!


          Effekten av salt bestäms av hur mycket salt och hur länge fisken utsätts för saltet. Saltvatten från havet brukar ha en koncentration på 3% i vikt och det är 30 ppt eller 30 000ppm. En blandning på 0,5-1% salt kan vara effektivt mot parasiter vid flera timmars bad.
          Salt som används i rätta mängder kan vara väldigt bra mot vissa parasiter på fisken. I en 3% lösning försvinner parasiter på skin och gälar väldigt effektivt, blanda lösningen i en hink och lägg sedan ned fisken för ett kort bad på 30sec-10min och efter en stund så kommer fisken att förlora balansen och snurra runt i den koncentrationen av salt, när det händer måste den plockas upp snabbt och flyttas till ett rent kar utan salt!


          Parasiter man kan döda med salt!

          Ich (Ichthyophthirius multifilis)= vita prick


          Chilodinella


          Costia


          Trichodina


          Parasiter man inte kan döda med salt!

          Flagellater


          Ankar mask


          Fisk lös (Argulus)
          Diskusforum.se
          Allt om diskus och lite till.

          Kommentar

          • Sniff
            • January 2007
            • 58

            #6
            Tack för era svar också, men salt (1%) har jag redan i och temperaturen är höjd till 28, som jag skrev i frågan. Det lärde jag mig genom att söka i forumet. Men problemet nu är att alla fiskarna är pigga, men vissa har fortfarande kvar några prickar. Som du sa Matte_g, så hjälper det ju inte att ta ut och saltbada fisken mot de parasiter som finns i karet. Så vad återstår att göra?

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Om inte medicinbyte - så upprepa iallafall behandlingen.
              Så länge de har prickar är parasiten kvar.
              Och den lever även i "inredningen".
              När alla prickar är borta - vänta några dagar och ha sedan i en extra dos till.

              Att saltbada dem mot vitaprick kan vara både rent stressande och onödigt eftersom du har parasiterna kvar i akvariumet. Visst kanske några prickar släpper, men det kommer nya från akvariet igen om någon dag.

              Jag har hört att salt tar kål på vitaprick, men har aldrig varken sett eller hört någon som faktiskt lyckats med detta. Däremot är det en bra hjälp till fiskarna för bekämpning av parasiten. Jag har även hört att vitaprick ej klarar temp över 27 grader...konstigt då att min vitaprick bröt ut mitt under sommaren när jag hade 30 grader i akvarierna...
              Temphöjningen påskyndar utvecklingen av parasiten = du tar kål på sjukdoms förloppet snabbare.
              Senast redigerad av Healena; 20 April 2007, 15:20.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Sniff
                • January 2007
                • 58

                #8
                Ja, det kan inte stämma att de inte klarar sig över 27 grader, då hade mina varit borta för en vecka sen! Det hade varit praktiskt...

                Men apropå att upprepa behandlingen så har jag medicinerat varannan dag hela veckan som det stod på förpackningen. Så jag antar att det är medicinbyte som gäller. Om man läser här så verkar Protozin bra, men det måste jag i så fall beställa på nätet. Blä, dumma prickar!

                Det värsta är att jag inte ens vill ha kvar fiskarna med prickar, danio kyathit, de är alldeles för stressiga för mitt akvarium. Så himla typiskt!

                Kommentar

                • Matte_g
                  • July 2004
                  • 157

                  #9
                  Det är en svår parasit att slåss mot deras livscykel är väligt kort så dom hinner lägga nya ägg om man inte har en väldigt effektv medicin!!
                  Äggen finns det tyvärr nästan inga mediciner som tar!
                  Diskusforum.se
                  Allt om diskus och lite till.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...