rubbad balans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

    rubbad balans?

    Vår favorit molly ska snart ha yngel igen men har den senaste veckan betett sig lite underligt.
    Hon trycker efter bottnen och simmar tidvis lite obalanserat(som om viktfördelningen i henne är en flaska som rullar fram och tillbaka om ni förstår vad jag menar?)
    Hon simmar än som en penna med huvet upp, sen huvet ner, sen på sidorna och rätt vad det är som om hon är fuller....och sen normalt igen

    Petade ner henne i ett yngelkar(tänkte det är ju dags strax)
    men idag är hon helknäpp...
    hon bara snurrar som om hon helt tappat orienteringen runt runt runt
    När hon är still ser man att ryggen är aningen sned och krökt (ryggraden är alltså sned horisontellt inte vågrätt) men när hon slutat dansa är ryggen som den ska vara och hon ser ut som de andra mollysarna...verkar inte ha ont eller vara "förvirrad" utan verkar lite trött och tagen men är lugn och vilar och simmar normalt



    Ska avliva henne när barnen lagt sig ikväll men vill veta vad det är för fel?

    PH 7,4, nitrit 0 alla andra värden är desamma som de alltid varit och ska vara ok...ska mäta om när barnen lagt sig för jag fick åka till akuten med största och glömde skriva ner värdena innan vi åkte och gh, kh osv är så snalblarns svårt att memorera=(

    Byter vatten varje vecka (har lite mycket fisk i)
    alla andra fiskar är pigga, fräscha och fina.
    Karet är startat i december och är alltså inkört, inga nya fiskar har tillkommit sedan januari osv...

    sjukdom?

    Film på henne

    Klicka på länken och sen i fönstretså har jag filmat henne
    Senast redigerad av Diwa; 17 April 2007, 18:15.
    110L 54L 54L
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    #2
    Väldigt märkligt, jar har märkt av ett pag gånger då fiskar har förlorat ett öga att dom simmar lite knasigt för dom har svårt att veta vart ljuset kommer ifrån o därmed avgöra vad som är upp lr ner.. Men denna fisk ser ju ut att ha alla ögon i behåll och den beter sig inte riktigt så heller.. Var för mycket snurrande..
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se

    Kommentar

    • Diwa
      • December 2006
      • 300

      #3
      Hon äter som vanligt dessutom(har ätit tills nu ikväll)...utom just när hon "dansar"

      verkar inte ha ont egentligen utom när hon dansar då...

      för som just nu så ligger hon lugn och simmar emellanåt lugnt runt i yngelkaret...

      fattar ingenting...

      inga utstående fjäll, inge beläggningar, ingen fenröta eller svamp eller prickar osv

      hittar inga symtom mao som jag kan googla på
      110L 54L 54L

      Kommentar

      • polysperma
        • January 2007
        • 550

        #4
        som jag förstår det som så kan det jämföras med "galna ko sjukan".
        en del firrar blir så där bara och blir inte bättre???
        det jag tycker låter skumt är att hon "landar" och beter sej normalt mellan rycken.
        där emot hade jag inte haft henne kvar i karet om det smittar fast e klart smittan finns ju redan när en insjuknat hur fort man än tar bort dom.
        Även den bästa akvarist kan fela

        Kommentar

        • Diwa
          • December 2006
          • 300

          #5
          ? ingen som sett nåt liknande?
          110L 54L 54L

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #6
            Ursprungligen postat av Diwa
            ? ingen som sett nåt liknande?
            Hade en sorgmanteltetra som betädde sig ungefär på samma sätt dock endast i korta perioder. Det upphörde efter ca. en vecka. Det var fråga om en rätt så gammal fisk men den levde över ett år efter detta.
            h. Johan

            Kommentar

            Arbetssätt...