Konstig fena på guppy!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #16
    Bilderna var lite suddiga - men ser mer ut som fenröta än torpedsjuka.
    Det bruna och hackiga längst ut tyder på det. Vid torpedsjukan rullar fenan ihop sig som en pensel som sades härovan. Och det är smittsamt.

    Medicin finns t.ex bactopur direct, Furanol m.m.
    Fråga hos din akvariehandlare.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Jejja2
      • April 2007
      • 87

      #17
      Har varit och köpt Tetra General Tonic precis. Står att det ska vara mot både fenklibb och fenröta. Få se hur det blir med det... vatnet är helt grönt nu iaf.

      Kommentar

      • Cold
        • March 2006
        • 1127

        #18
        hoppas han bli bättre nu då
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

        Kommentar

        • Jejja2
          • April 2007
          • 87

          #19
          Jo tänkte berätta det som hon sa i zooaffären. Hon som rekomenderade den medicinen jag fick.

          Trolgen hade det blivit så pga för mycket nitrat i vattnet, att man ge mat till fiskarna varje dag och att vattnet blir sämre. Sen sa hon att jag skulle byta 1/3 vatten 1 gång per vecka. Sen skulle man inte lägga i för mycket salt eftersom det "stannar" alltid kvar och adunstra inte.

          Så vad gör jag pga nitrit? Som sagt akvariumet är runt 2-3 veckor gammalt bara. Hjälp mig att få balans. Och göra så att nitritet försvinner så de slipper få torpedsjuka...

          Kommentar

          • Jejja2
            • April 2007
            • 87

            #20
            Ingen som ha någon kommentar på det som hon sa i zooaffären?

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #21
              Är det nitrit - eller nitrat som är problemet - för du skrev först det ena och sedan det andra..

              Nitrit ger väl io.fs större problem.
              Om du har nitrit i vattnet kan du endast komma tillrätta med det med många & täta vattenbyten och kanske ta toxivec till hjälp. Men detta är ju svårt i samband med medicinering av sjuklingen - vattenbyten sänker ju medicinkoncentrationen. Om detta är fallet skulle jag medicinera sjuklingen/sjuklingar separat i karantänbalja, och kämpa ner nitriten i akvariet på sättet jag tidigare nämnde.

              Annars låter 1/3 en gång i veckan vettigt. Salt kan man ta till vid sjukdomstillstånd. Om man ej tillsätter mer hela tiden - minskar salthalten vid varje vattenbyte efteråt.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Jejja2
                • April 2007
                • 87

                #22
                Hon sa något om att det va nitrit i vattnet som blev nitrat. Eller liknande. Kommer faktiskt tyvärr inte ihåg Iaf sjuklingen såg lite bättre ut idag och jag matar varannan dag så de inte ska bajsa så mycket.

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #23
                  Har du köpt vattentester så du kan kontrollera dina vattenvärden?
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • Jejja2
                    • April 2007
                    • 87

                    #24
                    Nej jag har inte köpt det. Vad för tester ska jag köpa?

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #25
                      Märket JBL rekomenderas av många här på forumet... pH, KH, nitrat att börja med. Finns _massor_ av info här på forumet, bara att söka på "vattentester" och läsa i artiklarna under "Akvarievatten" så får du grundläggande koll..
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • Jejja2
                        • April 2007
                        • 87

                        #26
                        Tackar

                        Kommentar

                        • Jejja2
                          • April 2007
                          • 87

                          #27
                          Ska jag testa nitrit eller nitrat? Blir förvirrad, fattar inte skillnaden.

                          Kommentar

                          • Healena
                            • May 2006
                            • 1440

                            #28
                            Nitrit = NO2 - är det som är giftigt för fiskarna, och det du bör hålla koll på!
                            Nitrat ingår i nitrifikationscykeln, men är inte lika farligt. Exakt hur det hela går till är jag dålig på att förklara, men det finns MASSOR av info att läsa härinne.

                            Ett exempel: http://www.zoopet.com/forum/showthre...t=71874&page=2
                            Senast redigerad av Healena; 16 April 2007, 15:15.
                            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                            Kommentar

                            Arbetssätt...