Dör utan synliga skador?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • winette
    • March 2007
    • 102

    Dör utan synliga skador?

    Har en hantel ciklid som håller på o dör utan synbara yttre skador. såg hon började simma ryckigt o liksomm guppade fram och skrubbade sig mot stenarna. De va inget fel på aptiten till en början, hon var inte blek o mager o inga synliga sår på gälar kropp eller fenor. Nu tar hon sig inte ens upp från botten o det har gått fort från det ja upptäckte det för ett par dar sen.
    har kollat vattenvärdena o de va ok. Byter vatten regelbundet varje vecka, har inte för många fiskar tillsammans heller.
    Nu är ja rädd att andra fiskar blivit smittade, flyttade hantelcikliden till ett karantän kar igår men ja ska ta bort den när jag kommer hem vill inte att hon plågas mer. Men igår märkte jag att en av mina indiska ciklider börjat skrubba sig... Nån som vet va som är fel? Tacksam för hjälp, fort!
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Låter som om de kan ha någon hudparasit.

    Har du utfodrat med levandefoder på senare tid ?.

    eftersom du inte ser några tydliga symptom, är det lite svårt att gissa vad det skulle kunna vara

    Du kan prova att ge henne ett koksaltbad, det kan hjälpa på en del hudparasiter, svampar och bakterier.

    Har du tittat riktigt nog på henne genom en lupp eller ett förstoringsglas ?.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • winette
      • March 2007
      • 102

      #3
      har matat med fryst artemia o röda mygglarver. Har inte tittat på dom me förstoringsglas.
      Hon verkar som om hon "irrar runt" mest om du förstår va ja menar, det är svårt att förklara

      Kommentar

      • winette
        • March 2007
        • 102

        #4
        Får prova ditt råd iaf. Tack för hjälpen!

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #5
          Ursprungligen postat av winette
          har matat med fryst artemia o röda mygglarver. Har inte tittat på dom me förstoringsglas.
          Hon verkar som om hon "irrar runt" mest om du förstår va ja menar, det är svårt att förklara
          Det var fisken jag menade, att du skulle kika på med förstoringsglas, inte fodret .

          Finns en parasit som kan överföras med levande foder. Gyrodactylos, den föder levande ungar som sätter sig på hud och fenor hos fiskar. Vanligtvis så syns de som en mjölkig hinna på kropp och fenor i samband med orolig simning.

          Kan säkert synas bättre eller sämre beroende på fiskens normala färg, det var därför jag undrade om du tittat med förstoringsglas.

          För att få bort den ska det hjälpa med koksaltbad 10-15 gr, litern i ca 20 minuter.

          Vet dock inte om den kan spridas med frysfoder.

          Hoppas de ordnar sig.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            #6
            Ja om dem far runt och kliar sig är det troligen nåt som irriterar slemhuden och det kan nog vara ammonium tror jag...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • winette
              • March 2007
              • 102

              #7
              Jo ja fatta att de va fisken du mena ja skrev nog lite konstigt Nu är iaf fisken död, den låg på botten när ja kom hem. Då va den täckt me en vit hinna. Fråga på zoo affärn o dom trodde de kunde va nåt som vita prick fast inga synliga prickar? Nu har även ett par andra fiskar börjat skrubba sig
              Ammonium? O va gör ja mot det?

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Mot ammonium, nitrat och liknande gör du ett stort vattenbyte och minskar matningen

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Ursprungligen postat av winette
                  Nu är iaf fisken död, den låg på botten när ja kom hem. Då va den täckt me en vit hinna.
                  Läs om sammetssjukan.

                  Mot ammonium är vattenbyten och toxivec i samband med dessa effektivt.
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • winette
                    • March 2007
                    • 102

                    #10
                    På zooaffären gav dom mig nåt som hette Punktol.. mot costia.
                    Vi får se... Tack för all hjälp!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...