De tappar ögon!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    De tappar ögon!

    I mitt 80 liters akvarium simmar guppy, fembandsbarber, botior, platy, neontetror och svärdbäraryngel (ca 15mm långa).
    För kanske ett halvår sedan såg jag en dag att en neontetra hade endast ett öga. Vänsterögat var borta. Han levde hela tiden och blev sen gammal (har haft neontetrorna flera år) och dog för några veckor sedan.
    För några dagar sedan såg jag att ett svärdbäraryngel gått samma öde till mötes. Även här var vänsterögat borta. Det var inget sår eller så, bara en liten grop. Ynglet är pigg och glad, äter som h*n ska och simmar omkring precis som förut.
    Nu, för 5 minuter sedan när jag tittade såg jag att samma sak hänt på ett till svärdbäraryngel! Denna gång var där istället för ögat en röd prick, 2-3 mm i diameter, som om ögat slitits ut och kvar var ett sår.

    Alla fiskar som fått ett öga bortslitet har varit pigga och glada hela tiden. Förutom neontetran då, men han var gammal skulle jag tro.

    Hjälp mig innan samma sak händer igen
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nån av dina fiskar äter ögon. Jag har mest sett det med tigerbarber, så jag skulle i första hand misstänka dina fembandsbarber, även fast jag aldrig sett fembandsbarber äta ögon. På andra plats över misstänkta kommer botiorna.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • SandraW
      • September 2006
      • 163

      #3
      Oj, jag visste inte att fiskar äter ögon på andra fiskar.
      Ska jag testa med att ta bort fembandsbarberna ur akvariet, lägga dom i ett litet karantänakvarium så länge och se om ögonätandet upphör?

      Sen jag skrev det första inlägget såg jag ett till svärdbäraryngel med bara ett öga.

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Botior?

        Ursprungligen postat av Azur
        Nån av dina fiskar äter ögon. Jag har mest sett det med tigerbarber, så jag skulle i första hand misstänka dina fembandsbarber, även fast jag aldrig sett fembandsbarber äta ögon. På andra plats över misstänkta kommer botiorna.
        Vilken sort av botior. Har praktbotior ihop med svärdbärare och guppyn, har inte sett tendensen!

        Kommentar

        • SandraW
          • September 2006
          • 163

          #5
          Jag har iallafall zebrabotior.

          Nu har jag iallafall gjort i ordning ett litet yngelakvarium till barberna. De simmar där nu. Får se om ögonätandet slutar.

          Kommentar

          • Rebecka
            • September 2003
            • 561

            #6
            jag skulle säga att det är zebrabotiorna som är problemet. hade samma problem när jag hade små koikarpar tillsammans med zebrabotior...
            Har fiskarna naggade fenor skulle jag däremot säga barberna.
            http://underwatergarden.blogspot.com


            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

            Kommentar

            • SandraW
              • September 2006
              • 163

              #7
              Aha.. så jag kanske har isolerat fel fisk?
              Och botiorna som är så krångliga att fånga...

              Om jag flyttar dom till det andra akvariet där jag har lite större fiskar, tror ni dom är likadana då?

              Kommentar

              Arbetssätt...