Fjärilsciklid hyperventilerar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Fjärilsciklid hyperventilerar.

    Som sagt, det ser ut som om min ena fjärilsciklid hyperventilerar. Den bara ligger på botten och viftar med gälarna, den ser inte ut att må bra alls. Vad kan detta bero på, och vad ska jag göra?

    De andra fiskarna håller inte på såhär, men någon har fått vita prick och vissa sebrafiskar verkar tappa fjäll eller något. Har nog tre miljoner sjukdomar i mitt akvarium och vet inte vad jag ska ta mig till.

    Har köpt medicin mot vita prick, men försäljaren sa att jag skulle medicinera sjuka fiskar i ett separat kar, eftersom medicinen kan ta kol på mina malar. Kan dock inte se om sebrafiskarna har drabbats också, eftersom de är så förbannat snabba. Vad ska jag ta mig till?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Börja med ett stort vattenbyte, ifall det är nåt fel på vattnet.

    Vad är det för vitaprick-medicin du har? Vad har du för fisk? Vilka symptom har dina fiskar mer exakt?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Jag bytade ungefär 25 % igår, men det räcker kanske inte?

      Jag kan kolla vad det är för medicin i morgon, för jag har akvariumet hos min mamma. Kommer inte ihåg vad den heter just nu. Fiskarna jag har är 3 fjärilsciklider, 10 sebrafiskar och 4 ancistrusmalar.

      Symptomen kan jag nog inte beskriva bättre. Den ena fjärilscikliden fick någon enstaka vit prick på en fena, men flera stora prickar på huvudet som inte har försvunnit trots att behandlingstiden borde vara över nu. Denna fisken har jag flyttat över till ett karantänkar som är på endast 5 liter, så jag kan ju inte flytta dit fler fiskar förrän den är frisk.
      Sedan fick även en annan fjäril en vit prick på fenan, men då sprutade jag i något anti-stressmedel och så försvann pricken igen. Den fisken verkar vara helt frisk nu, den simmar runt i karet och undersöker allt det innehåller.
      Den tredje fjärilen har bosatt sig under pumpen, den ligger mest stilla och "hyperventilerar". Om man rotar runt lite i akvariet kan den komma fram för att se vad som händer, men den simmar långsamt och står mest stilla.

      Sebrafiskarna är livliga och pigga som de alltid har varit, men jag är rädd att de kan ha drabbats av vita prick utan att jag har märkt det. Man kan inte se särskilt mycket för de simmar så fort och vänder sig hela tiden om. Den ena har jag i alla fall lagt märke till har ett stort område på ena sidan som är mycket ljusare än resten av kroppen. Det ser dock inte ut som svamp.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        För mycket medicin är inte bra - akvariet stabiliserar sig inte.

        Vitaprick ser ut som individuella saltkorn på fisken - de varierar inte mycket i storlek. Hur ser de större vita prickarna ut? Om du tittar, ser de kanske mer ut som bomullstussar?

        Den tredje fjärilen som bor under pumpen låter antingen sjuk eller stressad. Det är inte så att de andra fjärilarna anfaller honom när han kommer fram?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Nej, det ser inte ut som bomullstussar. De är kala vita fläckar. Ska jag prova att ge den medicin mot svamp i stället eller? Har någon medicin som ska hjälpa mot flera sorters svamp.

          I akvariumet har jag bara två fjärilar, för den prickiga är i karantän. Den som är under pumpen och den andra fjärilen som är kvar bildade par i början, så jag tror inte att den blir trakasserad. Den sjuka är dessutom den största av dem alla. Den andra verkar inte vara intresserad av honom alls.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Exit heter medicinen.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • Nyström
              • September 2009
              • 43

              #7
              Ursprungligen postat av maria_
              Nej, det ser inte ut som bomullstussar. De är kala vita fläckar. Ska jag prova att ge den medicin mot svamp i stället eller? Har någon medicin som ska hjälpa mot flera sorters svamp.

              I akvariumet har jag bara två fjärilar, för den prickiga är i karantän. Den som är under pumpen och den andra fjärilen som är kvar bildade par i början, så jag tror inte att den blir trakasserad. Den sjuka är dessutom den största av dem alla. Den andra verkar inte vara intresserad av honom alls.
              Har du fått reda på hur det gå för fjärilen du hade under pumpen som inte ville röra sig o ventilerar? Har en hane i mitt kar som ligger stilla i hörnorna och rör sig knappt o äter inget häller.

              Kommentar

              Arbetssätt...