Död och trasiga fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tigerlily
    • February 2007
    • 36

    Död och trasiga fenor

    För ett tag sedan fick våran dalmatinermolly yngel, det var dock bara en som överlevde i ett par dagar, men sen försvann den också.

    efter några veckor dog mollyn (det kan ju ha varit ålder också), det jag reagerade på var att hon liksom tappade färg när hon hade dött (det kanske dom gör?)..

    efter någon vecka så dog våran ena otosinclus... (den låg på samma ställe på botten)

    skaffade nya otos och även mollys..
    idag såg jag att ytterligare en oto hade dött, och den låg på samma ställe som dom andra. även den hade tappat färg när den dött.

    upptäckte också att våra kardinaltetror har helt trasiga fenor, en del är nästan helt borta..

    våran dalmatinerhane ser inte så jättepigg ut heller, han äter bra, men ser lite insjunken ut på magen bla.

    nu blir jag jätteorolig, vad kan det vara?
    har bytt hälften av vattnet för några dagar sen bara. vi har ett litet akvarium och vi använder aqua safe.

    nån som har några förslag på vad det kan vara och vad man kan göra?
    Senast redigerad av Tigerlily; 04 April 2007, 15:23.
  • Tigerlily
    • February 2007
    • 36

    #2
    kanske ska tillägga att jag gör ett vattenbyte på kanske 70-80% var 14 dag och rengör då också pumpen. pumpen är inte översmutsig heller, alger i själva filtret bara....

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Hur mycket fisk har du i det lilla akvariet?
      Är fiskarna lämpliga för ett såpass litet akvarium??
      Vad har du för vattenvärden - testat nitrit?

      Problemet med små akvarier är att de är svåra att få balans i - jag vet - har själv ett på 30 & ett på 62 liter. I mitt 30-liters bor endast 2 fiskar..

      Jag skulle gissa du har problem med vattenkvalite'n, och kanske en bakterieinfektion ovanpå det. Byt mindre vatten och oftare! Du gör stora och tuffa vattenbyten vilket kan stressa fisken, och stress kan utlösa sjukdom..så även överbefolkning i akvariet o.s.v. Det kan vara en ond cirkel.. Byt 30 - 40% en gång i veckan istället, och gör rent filtret mer SÄLLAN - typ en gång i månaden. Du stör den bra bakteriefloran varje gång du rengör filtret.
      Senast redigerad av Healena; 04 April 2007, 15:35.
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • Tigerlily
        • February 2007
        • 36

        #4
        okej tack ska testa dina tips!

        har ett 30 liters har nu några tetror, en oto och 2 molly.. kanske har haft för många... blev tipsad i djuraffären, men man vet ju aldrig..
        ska dra ner på fiskar, kanske satsa på ett större akvarium..

        men hur är det med tetrornas fenor? finns det någon "medecin"?

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Ursprungligen postat av Tigerlily
          men hur är det med tetrornas fenor? finns det någon "medecin"?
          Visst finns det medicin, men just trasiga fenor är ett "tecken" på att vattenkvalite'n är dålig. Testa i första hand att byta vatten oftare och ev. tillsätta salt i vattnet- och se vad det ger för effekt först. Molly & tetror tål salt - däremot är jag ej bekant med den tredje sorten du har..
          Kanske någon annan vet om de tål salt?

          Medicinering = ännu sämre vattenkvalite' efteråt..

          Tålamod, men ser du att det ej ger med sig så testa t.ex med Furanol eller Bactopur direct.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • quarantino
            • February 2007
            • 350

            #6
            Trasiga fenor är också tecken på bakteriellt angrepp.

            Är det relativt nystartat! Isåfall delvattenbyte varje dag!

            Furanol slår ut filtret, vad jag läst... testa Myxazin(försämrar dock filtret men slår inte ut det).

            Och se till att inte ha för mkt fisk/liter vatten! Ett nystartat akvarium tål endast få invånare, till en början!

            Skaffa ex JBL´s vattentester och håll koll på NH4 och NO2!

            ---

            Måste ändra lite, ett nystartat akvarium "tål" inga fiskar alls...
            Senast redigerad av quarantino; 04 April 2007, 23:07.

            Kommentar

            • Tigerlily
              • February 2007
              • 36

              #7
              Okej, tack så jättemycket för era svar!

              ja det är rätt nystartat.. har väl haft det i 1.5 månad kanske, det mådde jättebra i början, men nu går allt bara utför.. ska testa era tips!

              Kommentar

              • Tigerlily
                • February 2007
                • 36

                #8
                blev tipsad att ge Melfix fiskmedicin av den lokala zoobutiken... det funkade uppenbarligen, skulle ge det i 7 dagar och sen byta en del av vattnet.
                uppenbarligen funkade det, för nu är det inget som har mått dåligt eller dött på flera veckor, sen tror jag att tetrornas fenor är på väg tillbaka också..

                trots lite motgångar så är vi nu sugna på att skaffa ett större akvarium istället, vi ska köpa ett 112 liters imorrn..
                hur länge ska man låta det stå innan man introducerar firrarna?

                Kommentar

                • quarantino
                  • February 2007
                  • 350

                  #9
                  Ska inte stå alls!

                  Flytta förslagsvis över allt från det "gamla" akvariet till det nya och kör igång direkt. De goda bakterierna dör bort när det står stilla.

                  Ska du ha båda burkarna igång så tar du, förslagsvis, filterslam från det mindre och kanske hälften av vattnet och använder i det större. Och är försiktigt med ökning av fiskbeståndet och matar sparsamt. Och ha i Nitrivec eller Cycle, eller motsvarande!

                  Och använd såklart dropptester och pH-test!

                  Helst, tycker jag, ska man dra igång akvariet utan fiskar, se min signatur!

                  Kommentar

                  • Tigerlily
                    • February 2007
                    • 36

                    #10
                    tack för svaret, ska följa dina råd!




                    Ursprungligen postat av quarantino
                    Ska inte stå alls!

                    Flytta förslagsvis över allt från det "gamla" akvariet till det nya och kör igång direkt. De goda bakterierna dör bort när det står stilla.

                    Ska du ha båda burkarna igång så tar du, förslagsvis, filterslam från det mindre och kanske hälften av vattnet och använder i det större. Och är försiktigt med ökning av fiskbeståndet och matar sparsamt. Och ha i Nitrivec eller Cycle, eller motsvarande!

                    Och använd såklart dropptester och pH-test!

                    Helst, tycker jag, ska man dra igång akvariet utan fiskar, se min signatur!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13129

                      #11
                      Inga 70-80%-iga vattenbyten, det mår ingen fisk bra av! gör inte rent filtret i samband med delvattenbyte och absolut inte om det inte ens behövs!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...