Sjuk guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annabell
    • February 2007
    • 20

    Sjuk guppy

    Hej!
    Har haft mitt 54 l i lite mer än en månad. Alla fiskar ser krya och pigga ut utom en guppyhane som de senaste dagarna bara blivit hängigare och äter inget. Han står still på samma ställe under ett blad hela dagarna, och stjärtfenan som var så fin innan är nu aldeles hackig!

    Mina andra fiskar verkar som sagt må bra, men den här stackaren tror jag inte kommer leva länge till eftersom han var nästan helt orörlig nu på morgonen. Vad göra? Varför kan det ha blivit så här?

    Anna
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    #2
    Avliva den och gläds åt de andra som mår bra. Guppyn är känsliga fiskar, samt att vattenvärden kan påverka om det har varit dåligt vatten. Tänk på att byta ofta men lite vatten. Ett bra vattenflöde är bra.
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se

    Kommentar

    • annabell
      • February 2007
      • 20

      #3
      Jag har skött mitt akvarium efter konstens alla regler, bytt vatten ofta som du säger... Men jag har också förstått att guppies är känsliga.

      Det här är mitt första akvarium och ingen fisk har blivit sjuk eller dött för mig tidigare. Så, hur avlivar man en fisk? Usch, inget jag ser fram emot...

      Kommentar

      • quarantino
        • February 2007
        • 350

        #4
        Lägg den i en plastpåse(utan vatten), typ fryspåse, och däng(slunga) den ordentligt i golvet eller i en bänk, en eller ett par gånger!

        Är det en liten fisk tar jag sen och mosar huvudet snabbt, när det fortfarande är i påsen, för att sas vara på den säkra sidan!

        Sen är det bara att knyta ihop påsen.

        Skitgöra... men är nog ändå i många fall ett bättre öde än att de självdör av sjukdomen!

        Fast i ditt fall skulle jag först sätta den i en egen burk och bevaka den en tid till och se vad som händer!

        Kommentar

        • Knyttet
          • December 2006
          • 646

          #5
          eller skär huvudet av den snabbt med en vass kniv, det tycker jag borde vara mer skonsamt
          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

          Kommentar

          • quarantino
            • February 2007
            • 350

            #6
            Det är svårt att hålla en liten fisk stilla och skära...

            Dessutom, allmänt, så är jag ganska säker på att själva huvudet, och ev hals som är kvar, känner smärta eftersom hjärnan sitter där och växelvarma djur inte förlorar medvetandet pga syrebrist/blodbrist likt ett däggdjur, alltså det tar lång tid.

            När man slår hela kroppen hårt så blir det en chockverkan som "bedövar"/dödar hela systemet, har jag förstått.

            Btw, jag såg en gång ett ormhuvud som skars av från kroppen och det "gäspade", vred på ögonen, rättade till käkarna efter gäspningarna, under mkt lång tid! Var väldigt obehagligt att bevittna! Fanns inget skäl att tro att det bara skulle vara dödsryckningar, även om jag önskade att det bara var det!

            Kommentar

            • Jejja2
              • April 2007
              • 87

              #7
              Min guppy har också börjat bli konstig.
              Har haft akvariumet i ungefär 2 veckor så allt är nytt, inte bytt vatten en enda gång, har hällt i såndär blå vätska som ska hjälpa vattnet med att ta bort faliga ämnen osv.
              Guppyn är rätt aktiv och simmar på som vanligt bara det att bakfenan har liksom dragit ihop sig, den är inte lika "utfäld" som innan. Vad är detta för fel?
              Jag hälde i salt nu innan för att en tipsade om det. Samt att jag hälde i lite blå vätska som ska vara bra för vattnet.

              Vad ska jag gör med guppyn?

              Kommentar

              Arbetssätt...