IIIIIIIIIIIK maskar i akvariet HJÄLP!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • photofreak
    • April 2007
    • 28

    IIIIIIIIIIIK maskar i akvariet HJÄLP!!!!!

    idag köpte jag medecin till firrarna för ena har fått svamp.

    så jag har gjort ett 30% vattenbyte innan (råd från affären)
    när jag sedan fyllde på det o såg genom allt skit så såg jag småååååååååå maskar simma omkring.
    asså är det några parasiter eller är en kuhliål som fått bebisar?
    jag hoppas på det sista men äckligt är det om det inte är det!

    så please vad är det för n ågot??? kan tyvärr inte fota det för dom kanske är 0.5 cm små vit/genomskinliga


    (akvariet är nystartat o har avrit igång 3 veckor, fiskarna har bott där i 2 veckor
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Är en nematod (sök i forumet)
    Helt ofarliga och finns för att du har matat för mycket.

    //MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ursäkta, lånar din tråd...

      ... jag har precis också fått se en mask i mitt kar men den var 2-3 cm och rörde sig som en sån där metlarv eller vad de heter, vek ihop sig och sträckte ut sig, den var brun och när den simmade rörde den sig som en khuli..

      Urk, vad är det, hur blir man av med dem???

      Hur letar man bakåt i tiden på Zoopet??? Försöker välja nästa sida men den kommer inte upp...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        #4
        Några få maskar och andra små kryp i akvariet är helt okey och tyder mest på att du har en fungerande liten miljö i akvariet.

        Först när någon typ, som nematoder förekommer i större mängder, tyder det på någon form av obalans. Vanligen för riklig utfodring.

        Finns ingen orsak att jaga snäckor, maskar och andra små kryp med blåslampa, så länge det inte är frågan om organismer som parasiterar på våra fiskar.

        MVH/Anita

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Åhh..

          ... tack så mycket... tyckte han var ganska läbbig och har aldrig haft nått sånt i ett kar förrut men så har jag väl inte haft så fungerande miljöer heller tidigare...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            ... jag har precis också fått se en mask i mitt kar men den var 2-3 cm och rörde sig som en sån där metlarv eller vad de heter, vek ihop sig och sträckte ut sig, den var brun och när den simmade rörde den sig som en khuli..

            Urk, vad är det, hur blir man av med dem???
            Brun, 2-3 cm och viker ihop sig och sträcker ut sig som en mätlarv?

            Du kanske har fått in en igel av någon form? Sök på nätet efter bilder på iglar (hirudinea) och kolla om det är någon av dom. Det finns vissa arter som parasiterar på fisk. Den kan ha kommit med stenar mm, om du hämtat dom från bäckar utomhus.
            Är det blodigel du har, så skulle jag hemskt gärna vilja ha den! Då har den fina röda och gröna teckingar längs med kroppen, och man matar den en gång om året.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...