Mollysar dör!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piggepelle
    • March 2007
    • 168

    Mollysar dör!!!

    hej jag har tre dalmatinermollysar och en av dom dog oförklarligt för fem minuter sen... och den andra ligger på botten och har gjort de sen igår han har oxå en typ blodfläck på huvudet...vad händer??

    p.s. den som dog låg oxå på marken sen igår.
    piggepelle
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av piggepelle
    hej jag har tre dalmatinermollysar och en av dom dog oförklarligt för fem minuter sen... och den andra ligger på botten och har gjort de sen igår han har oxå en typ blodfläck på huvudet...vad händer??

    p.s. den som dog låg oxå på marken sen igår.
    Låter som du har fått en nitritspik i akvariet. Blodfläcken på huvudet vet jag inte riktigt vad det rä dock.
    om du inte ser några andra symptom, dvs, prickar, svamp eller trasiga fenor så tycker jag du ska testa att mäta vattnet, och kolla om du har för höga nitrit-värden. har du inte ett sådant test så tycker jag du ska köpa ett. samt passa på att köpa nitrivec när du väl är där. Om det visar sig att du inte har för höga nitritvärden så kan du lämna tillbaka flasken. Fast. Nitrivec är alltid bra att ha hemma

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • piggepelle
      • March 2007
      • 168

      #3
      Ursprungligen postat av Stew
      Låter som du har fått en nitritspik i akvariet. Blodfläcken på huvudet vet jag inte riktigt vad det rä dock.
      om du inte ser några andra symptom, dvs, prickar, svamp eller trasiga fenor så tycker jag du ska testa att mäta vattnet, och kolla om du har för höga nitrit-värden. har du inte ett sådant test så tycker jag du ska köpa ett. samt passa på att köpa nitrivec när du väl är där. Om det visar sig att du inte har för höga nitritvärden så kan du lämna tillbaka flasken. Fast. Nitrivec är alltid bra att ha hemma

      Mvh

      Stefan
      okej ska se när ja kan köpa ett sånt då
      piggepelle

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Ursprungligen postat av piggepelle
        okej ska se när ja kan köpa ett sånt då
        OM det är en nitritspik i karet så går förloppet fort. Ofta dör i stort sett alla fiskar inom något dygn..! Så pallra dig iväg så snart du har tid
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          För säkerhets skull kan du byta 50% av vattnet direkt så att itne fler fiskar dör om det är nitrit.

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ursprungligen postat av _Lena_
            För säkerhets skull kan du byta 50% av vattnet direkt så att itne fler fiskar dör om det är nitrit.
            Sant. Missade det. Bra förslag.
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • piggepelle
              • March 2007
              • 168

              #7
              okej tack så mycke... ska byta vatten nu
              piggepelle

              Kommentar

              Arbetssätt...