insjuken mage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    insjuken mage

    jag har 2st L191 malar.

    båda var för en vecka sedan riktigt friska, nu är en av dem däremot väldigt undernärd ser det ut som, färgen har blivit svagare och magen är insjunken i princip hela tiden.

    jag lägger ner en algtablett och den "sjuka" kommer fram direkt och börjar käka, magen trycks ut och allt ser okej ut. men dagen efter är magen insjunken igen och jag gör om samma sak men det verkar inte funka. det verkar som om det som käkas åker ut ur andra sidan direkt utan att göra någon verkan.

    vad gör man åt detta. vill inte förlora den här stackars malen, har blivit ganska fäst vid den sen den blev sjuk en vecka sen, sitter i timmar och håller koll på att de andra fiskarna inte snor dens mat och att den käkar ordentligt av det jag lägger ner.


    det värsta med allt är att den inte matvägrar. den käkar ju men endå är magen insjunken. det verkar som om allt den käkar går ut bakvägen direkt utan att göra någon verkan.

    help me.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Halloj,

    Det är som du säger lite konstigt... Om den äter som den ska så är det ett tecken på att den är frisk. Att den har en inbuktande mage dagen därpå är inte konstigt... Magen är ju tom
    Därimot är det alarmerande att dess färger ändras, blir blekare samt att den magrar. Inte bra.

    jag skulle rekomendera att du först kollar över vilket foder du bjuder på... Är det tillräckligt med näring i det? Har det passerat "bäst före datum"?
    Testa att skaffa ett foder till, i tablettform, som du matar med någon gång per dag.

    Sedan rekomenderar jag att du testar att mata 2 ggr / dag istället för en (om du gör det).

    En fisk som ite äter på en vecka blir inte undernärd. Kanske på sin höjd småhungrig. så jag tror inte du ska vara orolig för det. Det kan vara en sjukdom som har gett fisken problem, men då brukar det nästan alltid synas på att den inte äter som den ska, och blir inaktiv.

    Så länge den äter så finns det hopp.

    Lycka till

    /Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Myrkvi
      • February 2007
      • 43

      #3
      En av mina Rosentetror har också en fruktansvärt insjunken mage. Han har inga synliga tarmparasiter, men han äter lite sämre än de andra. Annars välvuxen och starka färger. Han kanske börjar bli gammel..
      (100 L)
      5 Rosentetra 1 Clown Pleco L103
      1 Kampfisk 4 Metallpansarmal
      2 Lyrstjärtsmolly (Silver)

      Kommentar

      • Mattilohela
        • January 2006
        • 81

        #4
        malar är ganska svåra vet om dom mår bra eller inte jag har själv haft malar som har sett mycket bra ut efter nån månad så har magen vart insjuken och sedan har dom dött vet ej varför dom har också käkat algtabletter osv... men jag förstår ingenting varför dom har dött

        Kommentar

        Arbetssätt...