Varför dör fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fia30
    • March 2007
    • 3

    Varför dör fiskarna?

    I början av året köpte jag 6 platy och 4 guppy. Jag introducerade dem efter alla konstens regler men efter några dagar så var alla utom två platy och två guppy döda. Dessutom hade två-tre av mina gamla platys samt mitt stora ancistrusyngel dött. Jag trodde att det var förgiftning eller liknande.

    Efter denna incident har jag varit noggrann med delvatten byten etc. och alla fiskarna har mått bra. En pansarmal dog för några veckor sedan men jag tror det vara av typ ålderdom för han var ganska gammal.

    I helgen köpte jag sex nya guppyhonor och idag är det bara en kvar och dessutom så har min gamla guppyhanne och ett stort yngel samt två gamla tetror dött.

    Varför? Har de någon sjukdom på akvarieaffären? Är det någon pH chock?

    Jag fattar inget, hjälp mig!!

    Sofia
    180 liter
    2 ancistrius
    6 pansarmalar
    4 otocynclus
    2 platy
    2 guppy
    5 tetror
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej,

    Om proffsen här ska kunna svara måste du ge lite mer ledtrådar till mysteriet... Hur länge har karet varit igång, hur mycket vatten byter du och hur ofta, har du testat några värden typ PH, hårdhet, nitrit, nitrat... har du bra syresättning, vilken temp, mycket växter, rötter, kalkrika stenar osv
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Fia30
      • March 2007
      • 3

      #3
      Jag har ganska mycket växter, en magroverot samt lavastenar. Inga stenar med kalk. Har nog ganska bra syresättning. 28 grader i vattnet(hade 26 innan men jag blev rekommenderad 28 efter att några platy hade pricksjuka i höstas).

      Byter vatten varje vecka 1/4, häller i Aquasafe och Nitrivec enl. anvisning. Har i lite flytande växtgödning ibland. Har haft akvariet i ca 1 1/2-2 år. Någon enstaka fisk har strukit med men ingen massdöd före dessa två tillfällena.

      Kommentar

      • quarantino
        • February 2007
        • 350

        #4
        Om du gör delvattenbyten och har kört under en längre tid så antar jag att det är någon sjukdom!

        Hur har fiskarna sett ut, bara döda, eller avvikande utseende eller beteende innan de dog?

        Nitrivec behövs nog bara vid nystart eller vid ett totalvattenbyte!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          28 grader...

          ... ju högre temp desto lägre syre säger Janne på Södermalms Akvarieaffär... Står de och kippar vid ytan??
          Jag personligen tror att vita prick eller sjukdom i allmänhet, även hos människor, ofta kan bero på ensidig kost... Ger du någon fryst levande foder??? Gärna något grönt ibland??? Har du kollat några värden??

          Mina platy mår toppen, men jag har Korallplaty och kan verkligen rekommendera dem för de verkar tåliga och är vackra... den stora sorten har jag köpt på Akvarielagret i Bromma...

          Jag tror att du har för hög temp, jag har 25 grader... Lycka till
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Jag ser att du bor i Skåne, och de t får mej att tänka på att Skåne är ett av de få ställena i landet där det är vanligt med höga pH:n vattnet. Det beror på att delar av Skåne ligger på kalkberggrund. Andra ställen är bland annat Gävle, kring Siljan plus Öland och Gotland.

            Om man nu köper fisk i en butik, där vattnet tas från kalkberggrund, är ju pH-värdet i deras vatten högt. Tar man så hem fisken till en annan ort, kan vattnet där vara helt annorlunda, dvs låga pH:n.

            För att ta ett exempel i Skåne: Handla inte fisk i Bromölla om du bor i Osby!

            // Jens A.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • quarantino
              • February 2007
              • 350

              #7
              En annan tanke, du säger att du har i lite växtgödning ibland, vad jag vet så är det rätt kritiskt med koncentrationerna och att bara skvätta i lite kan bli riktigt fel, säger inte att du gjort det, men väldigt lätt att överdosera.

              Kommentar

              • Fia30
                • March 2007
                • 3

                #8
                Jag underdoserar nog växtnäring, vi har mjukt vatten i Lunds kommun och jag tror de har det även i Lomma kommun där jag köper fiskarna. Fiskarna var lite uppsvällda men annars såg det bra ut.

                När ni säger sjukdom så måste denna nästan komma från djuraffären efterssom massdöden kommer dagarna efter inköp och inte där emellan. Om det bara var fel hos mig så borde ju mina fiskar dö hela tiden....

                Kommentar

                • Limia1
                  • December 2006
                  • 325

                  #9
                  Hej Fia

                  Jag skulle börja med att sänka temperaturen till ca 25 grader igen. Din temp. är lite i högsta laget för de flesta av dina fiskar.

                  Att man höjer tempen vid behandling av vissa sjukdomar, för att behandlingen blir effektivare då. Betyder inte att det är bra med konstant 28 grader.

                  Högre temp. och kanske pH skillnader kan vara en kombination, som tar död på dina nyinköpta. Sjukdomar som smittat dina egna fiskar, borde ta längre tid än några dagar på sig för att döda dom.

                  Jag skulle dessutom ha gjort ett större delvattenbyte på kanske 50%. Innan jag provade att köpa några nya fiskar.

                  Det är oftast bra, att ibland göra ett betydligt större vattenbyte än normalt. För att avlägsna ev. ämnen som kan ha ökat sakta under lång tid. Som tungmetaller, nitrat, rester av växtnäringsämnen mm.

                  Nitrivec ska du inte behöva använda i ett inkört akvarium, det kanske rent av kan konkurrera med dina etablerade bacteriekulturer. Vattenberedningsmedel som Aquasafe behövs ofta inte vid normala delvattenbyte.

                  Däremot så kan det vara bra att tillsätta Aquasafe vid ett sådant större vattenbyte, men överdosera inte.

                  Att nyinköpta fiskar dör kan bero på att där är något fel med ditt akvarievatten, något som dina egna fiskar haft lång tid att vänja sig vid.

                  Den stress det innebär att du släpper ner nya fiskar till de gamla, kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Så att även några av de gamla dukar under av felaktiga vattenvärden.

                  Jag skulle ha införskaffat ett test för att mäta NO3. Nitrat är inte farligt för fiskarna i normala doser. Men om du har kraftigt förhöjda nitratvärden, så skulle det kunna förklara din plötsliga massdöd.

                  MVH/Anita

                  Kommentar

                  • gladys
                    • March 2005
                    • 1962

                    #10
                    Hur mycket matar du?
                    Har du gjort nitrittest?
                    Var fiskarna friska och pigga när du köpte dem?
                    Har du salt i akvariet?
                    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Hej Fia!

                      Pansarmalar kan bli rätt gamla och det kan även vissa tetror så i fall dina dog av högålder är det svårt att säga, men du har ju haft en del dödsfall.

                      Är det något i inredningen som kan vara giftigt? Du har väl inga blyringar kvar på växterna va? Dessa ska man iaf aldrig stoppa ner i akvariet.

                      Jag håller med om att tempen är för hög. Du missuppfattade nog det där med att höja tempen till 28 grader. Det gäller bara under medicinering. En temperatur på 25-26 skulle vara hälsosammare för dina fiskar.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...