Neonsjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kitkat
    • March 2007
    • 58

    Neonsjuka

    En liten fråga bara? Är det endast Neontetror som kan drabbas av Neonsjuka? Hur ser det ut på fisken om den e sjuk? Alla fiskar i mitt kar har varit sjuka i nån sjukdom som vita prick och costia, alla utom dvärggurami paret. Konstigt dom som ska va så himla känsliga som alla säger? jo just det malen och Khuliålarna har ju klarat sig också.. Använder förrestan Punktol just nu, ska man verkligen byta vatten varannan dag då?
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    Livet vore mycket roligare om sjukdomar inte fanns.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      hejsan,

      klipper och klistrar från Zoopets sjukdomssida:




      "Neonsjuka (Pleistophora-sjukan)
      Symptom: Drabbar speciellt neon- och kardinaltetror och är mycket farlig och smittsam. På angripna fiskar bleknar färgerna bort.
      Åtgärd: Svår att bota, medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta) har ibland gett positivt resultat."

      Här är ett par bilder på eländet. Texten är på tyska:

      Infos und Details zur Neonkrankheit bei Neons ✅ Hier erhalten Sie Infos ✚ Bilder, Diagnosen sowie Vorschläge zur Behandlung der Neonkrankheit


      Så vitt jag vet så finns det ingen medicin mot neonsjukan. Plocka ur de angripna fiskarna så snart som möjligt.. Låt de inte gå kvar i karet.

      Lycka till!
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Nej, det är inte bara neontetror som kan drabbas av neonsjukan.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • kitkat
          • March 2007
          • 58

          #5
          Ok.. då tar jag ut dom som är sjuka då innan dom hinner smitta resten. Platyna verkar dock ha klarat sig än så länge. Tack för era svar!

          Kommentar

          • quarantino
            • February 2007
            • 350

            #6
            Waterlife menar att deras medicin, Protozin, är mot neontetrasjukan(min översättn)!

            Kommentar

            Arbetssätt...