Maskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus7601
    • March 2007
    • 9

    Maskar?

    Jag är nybörjare på det här och har den senaste månaden försökt få igång ett 57l akvarium utan framgång. Alla fiskar dör som flugor. De mår bra ena dagen för att dagen efter ligga döda.

    I morse tog jag en närmre titt och såg massvis med 2-3mm långa "maskar" som rörde sig i vattnet. De satt alltså inte fast på glaset utan surfade omkring i vattnet. Vad är detta och är det anledningen till att mina fiskar inte trivs?

    Jag har haft Kardinaltetra och guppys och inga har överlevt. Den enda som överlevt är min Ancistrus tror jag den heter.

    Tacksam för hjälp.
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    #2
    Har Du gjort vattentester, annars bör Du göra det. Ta med dig lite akvarievatten till din närmsta akvariebutik, handla sedan tester för att ha hemma. tex phtest och nitrattest.

    När man matar för mycket tror jag man kan få små vita maskar...Sen får man aldrig ha för mycket fisk på en gång när man har nystartat akvarium..man måste ha balans i vattnet först.
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Som acinna säger, så är maskarna ett symptom, inte en orsak.

      Problemet är med stor sannolikhet dålig vattenkvalitet pga övermatning; de små maskarna finns i alla akvarier men massförekomster blir det när de har väldigt mycket att äta. Fisk i akvarier som övermatas blir ofta lidande pga att vattenkvaliteten blir dålig.

      Tätare vattenbyten och lite försiktigare matning rekommenderas.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Marcus7601
        • March 2007
        • 9

        #4
        Tack för svaren,

        Matningen tror jag inte att det är för det varnade min zooaffär mig för redan vid starten så jag matar ytterst sparsamt, nästan för lite.

        Vattentester är också gjorda i zooaffären, ph och nitrat var helt ok.

        När jag köpte akvariet så började jag anlägga bakteriekultur i 10 dagar innan någon fisk lades i. Sedan testades vattnet och allt var ok. Då köptes 2 guppys bara. Efter en vecka några kardinaltetra och sedan 2 guppys till. Sedan brakade det loss.

        Några mer förslag?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ja, det är alltså ruttnande saker i akvariet som göder maskarna och dödar fisken, du kan kallt utgå från det. Har du verkligen inte övermatat, kan det kanske vara ruttnande fisklik eller ruttnande växter, men nånting ruttnande är det.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Marcus7601
            • March 2007
            • 9

            #6
            Ok..växterna jag planterade vid uppstarten har inte verkat ta sig så en del har fått lite halvbruna blad. Jag skall ta och plocka bort dom kanske då.

            Finns det något som jag kan göra för att förbättra vattnet? Kemikalier?

            Kommentar

            • acinna
              • October 2006
              • 266

              #7
              Vattenbyte, ta bort gamla växter och se till att du har bra cirkulation /syre i vattnet.
              Vänliga hälsningar acinna
              248 liter 54 liter
              En annan hobby som jag har
              www.mhlasermarkning.se

              Kommentar

              • Matte_g
                • July 2004
                • 157

                #8
                Såg dom ut som små korkskruvar när dom simmade??

                Då är det Stylaria dom är nära släkt med planaria som brukar sitta på rutan vid övermatning!!
                Dom är inte lika lätta att få bort bara dom tål rätt starka kemikalier..
                Det var iof ett litet kar så du kanske kan ta ut allt och tvätta ur karet filter och skölja växterna tänk bara på att det blir som en nystart då!!
                Diskusforum.se
                Allt om diskus och lite till.

                Kommentar

                • Marcus7601
                  • March 2007
                  • 9

                  #9
                  Jepp, korkskruvar som jazzar loss till Elvis ungefär...

                  Ok då vet jag vad jag kämpar mot iaf. But the good side will prevail....

                  Tack för alla svar!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...