Maskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus7601
    • March 2007
    • 9

    Maskar?

    Jag är nybörjare på det här och har den senaste månaden försökt få igång ett 57l akvarium utan framgång. Alla fiskar dör som flugor. De mår bra ena dagen för att dagen efter ligga döda.

    I morse tog jag en närmre titt och såg massvis med 2-3mm långa "maskar" som rörde sig i vattnet. De satt alltså inte fast på glaset utan surfade omkring i vattnet. Vad är detta och är det anledningen till att mina fiskar inte trivs?

    Jag har haft Kardinaltetra och guppys och inga har överlevt. Den enda som överlevt är min Ancistrus tror jag den heter.

    Tacksam för hjälp.
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    #2
    Har Du gjort vattentester, annars bör Du göra det. Ta med dig lite akvarievatten till din närmsta akvariebutik, handla sedan tester för att ha hemma. tex phtest och nitrattest.

    När man matar för mycket tror jag man kan få små vita maskar...Sen får man aldrig ha för mycket fisk på en gång när man har nystartat akvarium..man måste ha balans i vattnet först.
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Som acinna säger, så är maskarna ett symptom, inte en orsak.

      Problemet är med stor sannolikhet dålig vattenkvalitet pga övermatning; de små maskarna finns i alla akvarier men massförekomster blir det när de har väldigt mycket att äta. Fisk i akvarier som övermatas blir ofta lidande pga att vattenkvaliteten blir dålig.

      Tätare vattenbyten och lite försiktigare matning rekommenderas.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Marcus7601
        • March 2007
        • 9

        #4
        Tack för svaren,