Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    Praktbotia

    Vet att jag skrivit om detta redan, men jag undrar igen..

    har 4 praktbotior och 2 av dom är väldigt smala. Har kollat noga för vita prick då detta drabbade en molly i det akvariet dom gick i tidigare. Har medicinerat mot detta i deras förra akvarium när dom fortfarande var i förståss
    Kan inte förstå varför dessa 2 är så smala, ser ut som dom nästan tappat färgen på vissa ställen oxå i änden på fenorna är dom färglösa, det är ju dom andra oxå men de ser friskare färglöst ut om nån förstår vad jag menar.

    Kan inte komma på vad jag ska göra, har ju medicinerat mot vita prick två gånger och ingen utav gångerna hade just dessa fått prickar. Känns som den medicinen inte var speciellt effektiv.
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ursprungligen postat av Queen_xiter
    Vet att jag skrivit om detta redan, men jag undrar igen..

    har 4 praktbotior och 2 av dom är väldigt smala. Har kollat noga för vita prick då detta drabbade en molly i det akvariet dom gick i tidigare. Har medicinerat mot detta i deras förra akvarium när dom fortfarande var i förståss
    Kan inte förstå varför dessa 2 är så smala, ser ut som dom nästan tappat färgen på vissa ställen oxå i änden på fenorna är dom färglösa, det är ju dom andra oxå men de ser friskare färglöst ut om nån förstår vad jag menar.

    Kan inte komma på vad jag ska göra, har ju medicinerat mot vita prick två gånger och ingen utav gångerna hade just dessa fått prickar. Känns som den medicinen inte var speciellt effektiv.
    Kan du lägga in en bild ?
    matar du ?
    annars kan medecinen ta död på alger och nyttobakterier

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      praktbotior måste ha mycket mat, kanske får de för lite mat?
      vad matar du med? mina åt räkmix, algtabletter, vanliga sjunk-tabletter och överblivet flingfoder.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        att de är ljusa i färgen brukar inte bero på något allvarligt. De varierar i färg berodende på humör. Ibland är fenorna vita/vitgråa, ibland svarta.

        Testa att mata med något som de älskar! Typ en skiva squash eller gurka. Äter de?
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Mogwai
          • November 2002
          • 3021

          #5
          Jag skulle testa att skaffa några snäckor till dem, levande småsnäckor typ posthorn eller så....fråga i nån zoo-butik, jag brukar skaffa på Lagret å får en påse med snäckor för 20 kr. Ge dem det, så ska du får se på färgglada fiskar !!
          Snäckor är ju botiornas naturliga föda så....och mina får det väldans ofta. De växer så det knakar och är hur friska och färggranna som helst !!
          Detta varvat med spirulinatabletter, discuspellets, räkrom, gröna ärtor och vanligt foder.
          Var inte rädd för att testa snäckor, jag har helt snäckfritt i båda mina kar, för där har jag botior ju.
          Dvärgbotiorna tar hand om snäckrom, praktbotiorna tar hand om de snäckor som hinner att kläckas.

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            Praktbotian kan man egentligen mata med vad som helst.

            vet inte om du hört om detta men botior som blir ovanligt smala brukar oftast dö. har hänt mig ett par gånger då man fått hem fiskar som inte tagits hand om tillräckligt bra i butikerna.

            mitt råd till dig är inte att enbart focursera på vad du matar dem med. mitt råd är att du gör det kombinerat med att du tar ut de som är magra. lägger de i ett kar där de kan vara ensamma och därefter feta upp dem 1-2veckor.

            (jag kör alltid den taktiken på mina smala fiskar, de återhämtar sig alltid)

            Mvh Amaro
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Queen_xiter
              • January 2007
              • 264

              #7
              Tack allihopa för bra svar. Har medicinerat mot infektioner nu i 3 dagar. Ska göra ett 20% vattenbyte imorgon tänkte jag. Försökte ta bild med den blev så oskarp (dålig kamera) Dom äter jätte glatt, men blir lixom bara tjocka över magsäcken inte över kroppen. Den ena har vart i slagsmål med nån o ser nästan ut att blöda från gälen. Hade upp den förut o kollade noga o det är bara ett litet hack utan på gälen typ. Väldans rött är de men den är lika pigg ändå. Dom får mygglarver, algtabletter räkmix o snäckor finns det gott om. Men problemet är att mina cilkider som är som gamar tar all mat, även algtabletterna. Men 2 botior är feta o 2 har typ anorexia men ala är lika pigga o glada.
              Kolla in min hemsida
              www.dammaquaristen.se

              Kommentar

              Arbetssätt...