Luden boll på liten fisknos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bodilhelena
    • September 2006
    • 3

    Luden boll på liten fisknos

    för ett tag sedan fick jag ärva fiskar av en kompis. Alla var friska så vitt jag kunde se, men efter ett tag såg jag att det såg ut som lite mögel på en fisks nos. Tänkte att det skule försvinna, men det har det inte gjort utan nu har det växty till sig och det ser ut ungefär som en finne av äckligare modelll. Väl avgränsat område, vit luden boll. Fisken är ensam om det i akvariumet och mår utmärkt vad jag märker.

    Vad är detta och kan jag behandla detta ? Med vad?

    Ett annat problem i akvariet är att växterna inte växer. Vad kan jag göra? Jag byter en tredjedel av vattnet varannan vecka och är sparsam m rengöring av biotten. Vattnet är klart och fräscht.

    Dessutom dör fiskarna emellanåt. Haft stora problem m att fisken dör och att akvariumet inte fungerat alls, men när jag tillslut tog bort roten så frisknade allt till. Nu har det fungerat ett tag, men nu dog en kotte idag, jättefort gick det. Vi upptäckte imiorse att hon var hängig, och nu efter jobbet var hon död
    Det enda jag kunde se på henne var att hon hade ehn "diffus" uta., alltså att fisken blivit lite otydlig i sin form , typ som att huden var lite fjällluig eller nåt åt det hållet.

    Jag behöver verkligen hjälp, hur skall jag åter få mitt akvarium till ett stycke väl fungerande bit natur???

    Tack för hjälp!!
    Vänligen, Bodil
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Bollen är antagligen flexibacter (även känt som columnaris eller flavobakterier). Sök på 'columnaris' här på zoopet får du tips om behandling. Om det är en billig fisk du inte har några känslomässiga band till, kan du överväga att avliva den för att bespara dig utgifter & extraarbete.

    Växterna får nån annan ta - det enda som växer hos mig är flytväxter, Vallisneria och alger.

    Det är svårt att säga vad som dödar fisken om du inte kan se mer symptom än så. Titta efter om du ser nånting på fiskarnas hud (vita gryn eller så), eller om de beter sig konstigt (kliar sig mot föremål, "får ryck", har fenorna fällda hela tiden, spottar ut maten hela tiden... allt som verkar lite konstigt).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • bodilhelena
      • September 2006
      • 3

      #3
      Tack! Nope, inga känslomässiga band, dock känns det snaslöst dåligt att spola ner den i toan eftyersom nån sa att fisken inte dör direkt , vilket jag trodde, men du kanske har ett bättre tips på avlivning?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Javars. Det beror på hur känslig du själv är, förstås. Det enklaste är att ta upp fisken, släppa den i en plastpåse, och krossa/klämma ihjäl den (om den är mycket liten) eller slå den hårt i diskbänken. Om den är av lagom storlek kan även hålla den i lite hushållspapper och klippa av huvudet.
        Eller man kan köpa nejlikolja på hälsokostbutik, ha några droppar i en liter vatten, skaka, & släppa i fisken. Nejlikolja är ett bedövningsmedel, och fisken somnar snart. Antingen går du sen tillbaks till A) och klipper huvudet etc, eller så låter du den vara kvar i vattnet minst en timme efter det att fisken slutat röra gälarna - då kan du rätt säkert utgå från att den är död.

        Infrysning och nedsläpp i kokande vatten rekommenderas inte, liksom inte nedspolning - alla tre är förenade med svår stress & smärta för fisken.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • bodilhelena
          • September 2006
          • 3

          #5
          usch blä iha fan så äckligt, det är inte bara glädje m djur inte . Detta är så sorgligt o grymt. men det blir till att köpa sig nejlikoolja. Tack för tipsen!
          /

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Luden boll på fisknos är alla gången munsvamp, det kan bli svårt att bli av med. Isolera fisken och mehandla med kallt vatten och salt samt medicin.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Munsvamp *är* columnaris.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Metalmaid
                • September 2006
                • 815

                #8
                Angående växterna som inte växer.

                Har du tagit ur växterna ur sina krukor och tagit bort ullen rötterna står i?
                Vad har du för typ av växter?
                Hur länge har du haft växterna?
                Har de inte börjat växa eller har de som stannat upp i växandet?
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Munsvamp *är* columnaris.
                  Varför inte skriva det oxå då iaf jag har sett betyligt fler trådar med det namnet än med det latinska...

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    För att columnaris inte är en svamp, det är en bakterie. Det är missvisande att kalla det svamp, och svampmediciner biter inte på den.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      vad är det för fisk du har förrestne? ungfödare lever ofta endast en kort tid eftersom de är så hårt avlade.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      Arbetssätt...