mina slöjisyngel dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mammi
    • March 2007
    • 10

    mina slöjisyngel dör!

    Hej,mina yngel dör efter ca2 veckor.jag är noga med delvatten byte,har 22 grader i akvariet.ger babynova till ynglen.har märkt att det blir ett äckligt slem av maten o har sett det på dom som dött oxå.är det fel på maten?det är inte min första kull,dom leker var 3e vecka.kan det ha nån betydelse att honan är orange o hanen svart teleskopöga?har hört att det ska va hanen som jagar under lek,men det är min hona som sköter det.hon håller nästan ta livet av han ibland,men då får jag skilja på dom.snälla hjälp mej
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Har hört att yngel är känsliga för delvattenbyten
    Har du dem i ett eget akvaium eller?

    Jag hade en hel kull med platyyngel som dog för mig i ett separat yngelakvarium, medans det efter detta gick bättre när jag lät de nästkommande vara kvar hos de andra.

    Fråga inte mig varför - för vissa går det jättebra med yngelakvarium.
    Men denna erfarenhet har jag.
    Senast redigerad av Healena; 10 March 2007, 09:39.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • mammi
      • March 2007
      • 10

      #3
      slöjisar

      Hej,jag flyttar mina stora o låter ynglen va i mitt 90l.ibland har jag flyttat äggen till mitt 30l där dom får va själv.byter lite vatten varje dag i yngelakvariet.nästan alla har dött nu igen,dom har nåt vitt ludd under magen.så har det blivit varje gång.tack för hjälpen ändå!kram/mammi

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Hur länge har det akvariet varit igång, och har du kollat vattenvärdena - nitrit t.ex?? Byter du vatten varje dag? Kanske är för ofta helt enkelt??? Rubbar biomiljön..

        Åh..jag VET hur sorgligt det är när de små raringarna bara dör..
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • figo
          • October 2004
          • 480

          #5
          Ursprungligen postat av mammi
          Hej,jag flyttar mina stora o låter ynglen va i mitt 90l.ibland har jag flyttat äggen till mitt 30l där dom får va själv.byter lite vatten varje dag i yngelakvariet.nästan alla har dött nu igen,dom har nåt vitt ludd under magen.så har det blivit varje gång.tack för hjälpen ändå!kram/mammi
          Om man flyttar äggen till ett separat akvarium så måste man ha en syresten som fläktar äggen.
          m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

          Kommentar

          • mammi
            • March 2007
            • 10

            #6
            mitt akvarium har jag haft nu i 4 månader,o jag använder syresten.ibland har jag flyttat äggen till mitt lilla akvarium,eller så har jag flyttat dom stora fiskarna.ingen av dom stora fiskarna är,eller har varit sjuka.det är nåt som bara angriper mina yngel,blir lika ledsen varje gång.kan det vara nån svampsjukdom?dom får ju nåt vitt ludd under sej o vad kan man göra isf?har frågat på zooaffären o dom verkar inte kunna nåt om slöjstjärtar o deras yngel.mvh/mammi

            Kommentar

            • mammi
              • March 2007
              • 10

              #7
              jag kanske är för noga med vattnet,men har hört att dom är så kräsna på vattnet.byter bara en viss del av vattnet o häller i lite vattenberedningspreparat då.mvh/mammi

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ha 0,2 % salt i vattnet och byt 50 % vatten varje dag nästa gång.
                Ha inget grus/sand och plocka bort alla obefruktade ägg.
                Malakitgrönt förhindra också svamp.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • mammi
                  • March 2007
                  • 10

                  #9
                  okej,det ska jag prova.nu sist så hade jag inget grus i mitt lilla akvarium,men då får jag prova med saltet.är det nåt speciellt salt man ska ha? mvh/mammi

                  Kommentar

                  • mammi
                    • March 2007
                    • 10

                    #10
                    föresten,vad är malakitgrönt o vart köper man det?vill så gärna att ynglen ska få överleva nån gång.mina slöjisar parar sej så ofta,blir lika glad varje gång.men sen dör dom en efter en

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Det är noga med rent vatten till ynglen.
                      Malakitgrönt tex. här http://www.sjobo.nu/tsunamikoi/prodd.htm
                      Malakitgrönt finns i många fiskmediciner, anses som cancerframkallande.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • mammi
                        • March 2007
                        • 10

                        #12
                        tack så mycket för all hjälp.ska prova tipsen jag fått.kramar/mammi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...