corydoras plötsligt sjuk/skadad!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    corydoras plötsligt sjuk/skadad!

    Hej.
    Vi har just nu fyra små pansarmalar. I förrgår matade jag dom för första gången med röda mygglarver (köpta frysta) för dom har haft svårt att få i sig tablettmaten då alla andra fiskar snor tabletterna. Dom älskade mygglarverna och åt sig mätta.

    Sen har det gått en dag emellan och nu idag när jag sätter på ljuset så ser jag att den största pansarmalen, den som varit piggast och ser fräschast och friskast ut av dom alla fyra, simmar helt snett och i cirklar! Han har inte haft några symptom på sjukdom överhuvudtaget.

    Jag tycker det är jättekonstigt, vad har hänt? Har han fel på simblåsan på något sätt? Finns det något jag kan göra? Kan det ha med mygglarverna att göra?

    Just nu är han uppe i ett yngelkar i akvariet, för jag ville att han skulle ha nära till ytan om han måste upp och snappa luft.

    Jag är helt chockad, fattar inte vad som har hänt

    Kan han ha slagit i någonting när han snappade luft? Blivit biten? (inga sår..)
    Tacksam för alla tips....
    / Ebba
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    nu verkade han simma vanligt igen i den lilla yngelboxen, så jag släppte ut honom.. han har även varit uppe och tagit luft vid ytan som han brukar, en gång. det verkar ha varit något tillfälligt fel på simblåsan...

    mina följdfrågor blir därför:

    Vad kan ha hänt med den?

    kan pansarmalar ta för mycket eller för lite luft, och därför få problem med balansen? Ibland simmar dom upp precis framför pumpens utblås, och får därför svårt att nå ytan då de istället dras med av vattenströmmen..

    Finns det något negativt med att mata pansarmalar med röda mygglarver?

    tacksam för svar
    / Ebba

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      glöm allt jag sade, nu simmar han upp och ner

      jag blir så ledsen, det hela är så konstigt, han var den friskaste och piggaste av dom alla. har honom i yngelboxen nu så länge, om han vill ta luft.....

      ingen som har någon idé....?
      / Ebba

      Kommentar

      • Diwa
        • December 2006
        • 300

        #4
        kan han reagerat på mygglarverna?

        jag har delade erfarenheter av corydoras
        av 2 ursprungliga metaller inköpta dan före julafton 2006 har vi en kvarmen den verkar tåla det mesta och är enorm jämfört med de andra
        en dog dock omgående i julveckan...fick den utbytt dock och köpte två till

        hade en fläckig från början, köpte tre till(2 som dog omgående) fick två nya som dog fick två nya(tre) som är superpigga och vips dog den vi hade från början?
        (fast kamphonan från yttre rymden här hade en dust med honom/henne så den hade inga skäggtömmar kvar) tog några dagar sen var jag tvungen att avliva den(så nu har vi 4)
        110L 54L 54L

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          tack för ditt svar. förstår att pansarmalar är ganska känsliga fiskar, men om dom äter som dom ska och om vattenvärdena är bra (ingen nitrit eller ammoniak) och stabila så borde det ju vara okej tycker man....så länge man inte har någon sjukdom i akvariet, och det har vi inte vad vi vet, alla fiskar mår bra.

          jag vet att vårt akvarium inte var optimalt för dom för vi hade endast finkornig sand i ett hörn av akvariet, men alla vattenvärden är bra och den som jag nu beskrivit dog precis..

          vi gav dom mygglarver för första gången i förrgår, det var för att dom har svårt att få i sig av dom vanliga tabletterna (gjorda för corydoras). dom fick i sig rätt mycket mygglarver. det jag inte förstår är varför den som var starkast och piggast av dom alla nu fick detta "fel".

          undrar om han kanske har slagit i någonting under natten. jag hade ett yngelkar av plast uppe vid ytan, han kanske har slagit i det när han simmade upp snabbt för att snappa luft? det är verkligen konstigt det hela.

          vi ska inte köpa några fler corydoras nu, men senare vill vi ha dom igen, när vi har ett större akvarium med endast finkornig sand.

          två kvar...vi får se om dom klarar sig. inga tecken på sjukdom eller någonting... jag blir galen av att inte veta dödsorsaken!!
          / Ebba

          Kommentar

          • Diwa
            • December 2006
            • 300

            #6
            hur länge har ni haft dem?

            mina dog trots vattenvärden utan anmärkningar så min känsla av corydoras är att man ibland har tur och ibland otur när man köper dem...får man från fel leverans så dör de utan förklaringar och får man från rätt så klarar de det mesta

            Jag har fått mig tillsagt att de inte klarar flyttar speciellt bra(utsöndrar gift i påsarna?, myt kanske?)
            110L 54L 54L

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              vi har haft dom sedan oktober tror jag, om inte längre..

              jag har svårt att tro att detta var ett sådant "svagt" exemplar, det är alltså den största och piggaste malen som nu dog på detta konstiga sätt... en sjukdom borde ju visa sig i form av något symptom. detta verkar vara ett plötsligt fel, han dog på mindre än 24 timmar. jag har inte flyttat dom på evigheter, lyfte upp honom i handen med vatten i handen till yngelkaret, men då var han ju redan dålig...

              tråkigt att dom inte kan tala med en och berätta vad som hänt
              / Ebba

              Kommentar

              • Diwa
                • December 2006
                • 300

                #8
                mmm nä det kan ju inte vara dålig leverans osv...

                men röda mygglarverna?

                kan det vara de som är boven?
                Är precis i tankarna att ge mygglarver jag med men kanske ska avstå
                110L 54L 54L

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  det måste vara något som har hänt den senaste veckan som har påverkat, jag kan inte tro annat..

                  har hört att röda mygglarver kan innehålla dåliga bakterier eller tungmetaller nu, men det verkar som om många använder dom som foder, jag fattar ingenting..
                  är dom bra eller är dom farliga? pansarmalarna verkade ju älska dom! vågar inte ge mer nu förrän jag vet om det var dom som var boven...
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    kolla tempratur osv ..
                    samt mata mindre .. dom kanske äter för mycke helt enkelt ...
                    testa nytt foder samt du måste inte stödmata dom så ofta de brukar hitta foder som faller ner endå
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      temperaturen (24C) är okej och har inte förändrats på flera månader...

                      skälet till att jag köpte mygglarver är ju för att malarna varit extremt tunna, så jag har absolut inte matat dom för mycket.

                      det enda jag kan tänka mig är att dom för första gången åt sig mätta nu när dom fick larverna, eftersom det är första gången jag sett dom bli lite runda om magen, men dom blev absolut inte övermatade..

                      men kanske tålde han inte larverna helt enkelt...hmm.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Det finns ju 1000 andra matsorter att mata med än röda mygg så varför ens ge dom det ?
                        Skulle mycket väl kunna varit skitmygg helt enkelt som dom reagerat på.
                        Mata istället med olika sorters pellets och granulat.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          ja jag har efter läsande i forumet kommit fram till att röda mygg inte är något att ha. ska aldrig mata med det igen och har slängt det paket jag köpte. vågar inte riskera något.

                          hittade dock en annan sorts fodertablett som löser upp sig lite snabbare, så det verkar som att dom får i sig rätt mycket av den. så den får det bli...
                          tack för tips.
                          / Ebba

                          Kommentar

                          Arbetssätt...