Guppyhonor som står still vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia73
    • January 2007
    • 81

    Guppyhonor som står still vid ytan

    Alla mina Endlersguppyhonor verkar plötsligt må dåligt

    Igår var allt som det skulle och alla fiskarna verkade pigga och glada. I morse märkte jag att en guppyhona var en del stilla vid ytan men tänkte i nte så mkt på det. Nu är plötsligt alla guppyhonor uppe vid ytan hela tiden. Står stilla ca 2 cm under ytnivå. De rör sig dock om jag exv öppnar locket till akvariet.

    Övriga fiskar (guppyhanar, rödmunstetror och otocinclus) ser pigga ut. Jag tycker dock att en tetra möjligen är lite blek i färgen på kroppen, lite vit nästan på nåt ställe (ej prickar).

    Vad ska jag göra???? Verkar som att det kanske är bråttom...

    Gjorde ett vattenbyte igår. Har mätt nitrit och nitrat (med sticka dock) och det visar inget.

    Tänke att det kanske är läge att testa Nitrivec nu på en gång ikväll? Men ska jag byta vatten först (fast jag gjorde det igår)? Och hur mkt isf?
    Senast redigerad av Mia73; 26 February 2007, 20:45.
  • Mia73
    • January 2007
    • 81

    #2
    Såg nu att en av hanarna oxå verkar risig. Han håller dock til nere vid botten i ett hörn bakom en växt. Men samma stillastående som honorna

    En grej till, när jag släcker belysningen simmar dom bort från ytan och rör sig nästan som vanligt i akvariet...
    Senast redigerad av Mia73; 26 February 2007, 20:21.

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      funkar pumpen som den ska? det kan vara syrgasbrist

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        hur länge har karet varit igång? hur stort är det? hur varmt är vattnet
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Mia73
          • January 2007
          • 81

          #5
          det ser ut som att pumpen funkar som tidigare. men jag vet inte säkert... hur ser man det? och vad ska jag göra isf, rengöra den eller?

          Kommentar

          • Mia73
            • January 2007
            • 81

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            hur länge har karet varit igång? hur stort är det? hur varmt är vattnet
            det har varit i gång ca 2 månader, sista fiskarna sattes i för ca 1,5 veckor sedan (det var 4 guppys)

            220 liter och jaf gade ca 26 grader. sänket igår till 25 grader när jag läste att det kunde vara bra för stackarna

            Jag satte i nitrivec och aquatan igår. Idag verkar guppysarna något lite piggare, men bra är det inte. Dessutom tycker jag att tetrorna idag är bleka om nosen, vilket är helt nytt då de fram till igårkväll varit absolut knallröda. Fast jag vet inte, de kanske aklltid är lite blekare precis när lampan tänds (jag brukar vanligtvis ligga i sängen just då och inte kolla på dom förrän en stund efteråt, men idag var jag tvungen att stiga upp tidigt och kolla in läget)

            Nån mer som kan hjälpa??

            Kommentar

            • Mia73
              • January 2007
              • 81

              #7
              Nu har belysningen varit igång en timme och tetrorna är röda igen

              Faktiskt verkar allt nästan som vanligt nu. Honorna simmar omkring och hanen har slutat hänga nere i hörnet.

              Två små frågetecken bra:
              - Hanen som hängde i hörnet igår verkar lite slö idag,
              - En hona simmar bara (eller är mest stilla) uppe vid ytan. Från henne ser det ut att hänga nån sorts vit/genomskinlig avföring.

              Är den akuta faran över?? Hur ska jag isf fortsätta för att detta inte ska bli likadant igen? Förstår ju inte varför detta hände, dessutom dagen efter vattenbytet...

              Finns det nåt jag bör köpa? Tänkte på stackarn som fortfarande är vid ytan...
              Ska nämnligen strax åka till "storstan" där mediciner och annat finns att handla, där jag bor saknas sånt..

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Är hon på tjocken???

                Ursprungligen postat av Mia73
                Faktiskt verkar allt nästan som vanligt nu. Honorna simmar omkring och hanen har slutat hänga nere i hörnet.
                Två små frågetecken bra:
                - Hanen som hängde i hörnet igår verkar lite slö idag,
                - En hona simmar bara (eller är mest stilla) uppe vid ytan. Från henne ser det ut att hänga nån sorts vit/genomskinlig avföring.
                Finns det nåt jag bör köpa? Tänkte på stackarn som fortfarande är vid ytan...
                Ska nämnligen strax åka till "storstan" där mediciner och annat finns att handla, där jag bor saknas sånt..
                Mina honor brukar ha vit avföring omkring förlossning har jag märkt... De blir också loja och står mest och jäser, men inte kippande vid ytan utan i den lugnare delen av karet, någon hanne brukar sympatisera med tjockisen emellanåt och sedan vaknar de till liv när det vankas käk... Jag har märkt att mina honor blir kraftlösa efter förlossning om de inte får varierad kost, framförallt fryst levandefoder...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Mia73
                  • January 2007
                  • 81

                  #9
                  hmm...fast alla mina kan ju inte ska föda samtidigt?
                  Jag har iofs trott att ett par st av dom ska föda snart, de har varit riktigt tjocka...men åtminstone en ser inte ett dugg hanvande ut

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mia73
                    Finns det nåt jag bör köpa? Tänkte på stackarn som fortfarande är vid ytan...
                    Ska nämnligen strax åka till "storstan" där mediciner och annat finns att handla, där jag bor saknas sånt..
                    Det verkar ju som något vattenknas...
                    Något jag brukar använda ibland när fiskarna visar det är nå't knas (genom sitt bete'ende) fastän vattentesterna inget visar - är toxivec.
                    Det eliminerar giftiga ämnen likväl som det binder ev. metaller.
                    Och det brukar oftast hjälpa. Men det är inget man ska använda för jämnan!
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • Mia73
                      • January 2007
                      • 81

                      #11
                      Efter gårdagens Nitrivec och Aquatan har jättehängigheten bland guppyhonorna försvunnit. Nuverkar allt ungefär som förut, möjligen är honorna ngt oftare än tidigare vid ytan.


                      Vad gör jag nu??? Bytte ju 30% av vattnet i söndags (och dagen efter blev de hängiga).Ska jag byta nu igen pga ev nitrit?? Ska jag sätta i mer Niytrivec??

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Är karet nystartat?

                        Märker du att de blir piggare efter vattenbyte - är du på rätt spår.
                        Många säger man ska byta så lite vatten som möjligt i början för att bakterierna ska kunna bildas - men de flesta sitter ändå i filtret/på botten.
                        Rör ej dem så är det nog lugnt!

                        Byt lite vatten varje/varannan dag i några dagar.
                        Ha i Nitrivecen EFTER vattenbytet..har ej använt nitrivec, men står det inte att man ska ha i det varje dag i några dagar Så brukar man ju göra med nyttobakterier annars ia.f..
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • Mia73
                          • January 2007
                          • 81

                          #13
                          Det var ju efter ett vattenbyte som de blev så hängiga

                          Kommentar

                          • wierdalien
                            • February 2003
                            • 936

                            #14
                            om det gamla vattnet och det nya vattner skiljer sig stort i värde som ph, temperaturer, saltinnehåll, nitriter m.m. så kan det faktiskt göra så att det "nya" vattnet ställer till med bekymmer också.

                            du noterade också att dina tetror återfick sina normala färger efter att lampan varit på ett tag. det är faktiskt normalt att många fiskars färger "mattas" av när belysningen är låg för att sedan återkomma när lampan är igång igen.
                            -----------------------

                            Kommentar

                            • Mia73
                              • January 2007
                              • 81

                              #15
                              Hur ska jag göra för att det inte ska bli så med vattnet igen?

                              Bävar inför att byta vatten igen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...