Klogroda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pallen
    • February 2007
    • 22

    Klogroda

    Hejsan!
    Jag tror att en av mina två klogrodor har blivit sjuk. Den verkar ha svällt upp mycket kring magen och jag misstänker att den råkat ut för "bloat", eller "dropsy" hur man nu vill (olika ord för samma sak). Förvisso kan den ha ätit någonting som jag inte vet om och den stora magen beror på mycket mat men jag tror inte det - den är verkligen stooor runt magen!
    Någon som vet någonting om denna sjukdom, eller vad det kan vara, samt om det finns något botemedel? Kan salt fungera, eller kolfilter?

    Mvh
    Peter
  • pallen
    • February 2007
    • 22

    #2
    Lyfter tråden.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Jag har för mig att Ywon Roschat i Uppsala är duktig på reptiler åtminstone. Kanske amfibier oxå eller så kan hon hjälpa dig hitta rätt veterinär att fråga? http://www.djurdoktorn.nu/index.htm Riktnr: 018
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • pallen
        • February 2007
        • 22

        #4
        Hej. Jag mejlade Ywon och hon hänvisade mig vidare. Tyvärr är det försent ocg grodan har gått till de sälla jaktmarkerna Tack ändå för svaret!

        Mvh
        Peter

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Tråkigt med grodan. Vart blev du hänvisad förresten? Kan vara bra att veta någon veterinär som kan amfibier.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • pallen
            • February 2007
            • 22

            #6
            Hej eriahl!
            Ywon hänvisade mig till Sveriges Herpetologiska förening. På deras hemsida hittade jag den närmaste föreningen, UHF (Uppsala Herp. För.) och mejlade deras ordförande, inte heller han hade något svar utan hänvisade mig till www.repti.net (en sida med reptiler och amfibier) och väl därinne så läste jag igenom en herrans massa foruminlägg utan att bli någon klokare. Jag orkade inte bli medlem och ställa samma fråga där utan jag kommer helt sonika att gå och köpa fler grodor - de kostar ju bara 40:- ändå. Händer samma sak igen så får jag forska vidare!

            Mvh
            Peter

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Känner oxå till föreningen och reptinet. Synd att det ska vara så svårt att hitta veterinärer när det gäller amfibier.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • annika&isak
                • November 2006
                • 180

                #8
                samma sak hände med vår lilla klogroda, hemskt sorgligt! tydligen verkar det inte finnas något botemedel. jag skaffade en (fisk)medicin mot bakterier men det hjälpte inte.

                här finns dock en metod som har fungerat för vissa:



                (fast jag vet inte hur man ska få tag på verktygen)
                hittade ett forum som heter flippersandfins.net där verkar folk vara kunniga när det gäller dvärgklogrodor.
                ------------------------------------
                112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                Kommentar

                Arbetssätt...