Esha Exit mot vita prick - filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raur
    • November 2006
    • 186

    Esha Exit mot vita prick - filter?

    Jag behandlar just nu mina fiskar mot vita prick med medlet Esha Exit.
    Inne på tredje behandlingsdagen nu och trots att fiskarna verkar ha mindre vita prickar är de inte borta helt än.

    Mitt kar är ett juwel rio 180 och efter att ha läst på medicinen har jag tagit bort det aktiva kol-filtret (det svarta?). Min fråga är om jag bör ta bort även den blå och gröna filtermassan och bara köra med filtervadd för att rena?

    Är rädd för att den gröna och blå filtermassan (som följde med akvariet) suger upp esha exit vilket stör behandlingen av deras vita prick.

    Tips?
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    #2
    Tror inte det är risk för att de blå och gröna filtermattorna ska ta upp medicin, de kan du nog lugnt låta vara kvar när du medicinerar (däremot slår du kanske ut en del nyttobakterier i samband med medicineringen). Om du har möjlighet så höj gärna tempen några grader när du behandlar (om växter och fiskar tål det).

    Varför hade du kolfiltret i till att börja med förresten? Jag använder inte mina kolfilterbitar till mina Juwelkar, bättre att peta i en grovporig blå istället. Du har större användning av kolfilterbiten efter avslutad medicinering, den enda gång jag kan tänka mig att använda kol i filtret.

    Lycka till, hoppas du blir av med eländet!

    Kommentar

    • Raur
      • November 2006
      • 186

      #3
      Janne63: Hade i det enbart för att det följde med, inte tänkt på att det varit ett kolfilter förrän nu när jag skulle medicinera. Har höjt till 27-28 grader. har vanligtvis 25 grader.

      Så fort alla prickar är borta blir det att köra omgångar med Nitrivec som jag alltid har hemma, på samma sätt som man gör med nystartade akvarier.

      Hur envist brukar egentligen vita prick vara?
      Detta är min första gång som jag får det och man är ju såklart lite orolig med allt eftersom man inte vet hur sjukdomen fungerar då man aldrig haft den förr.

      Är i tankarna på att göra om i akvariet också.
      Fixa med jordbotten och engelsk sjösten istället för den svarta rådasanden jag har nu. Bör man vänta med detta tills efter att akvariet fått tillbaka sin balans (om 1-2 månader) eller kan det göras i samband med att alla nyttobakterier ändå slagits ut av medicineringen.

      Stressar det alltså fiskarna betydligt mer att göra om om en vecka då allt är utslaget än att vänta nån månad?

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Har du medicinerat är akvariet "nollställt".
        Personligen skulle jag passa på att göra om det på en gång, så det kan komma igång igen - i lugn och ro. Tycker det känns vettigare än att börja riva runt igen efter någon månad.

        När det gäller vitaprick kan det vara envist. Ofta ser man i de flesta bruksanvisningarna till olika mediciner - att man ska upprepa med en behandling/dos efter några dagars prickfrihet/uppehåll. Så det kan vara ide' att göra så.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Raur
          • November 2006
          • 186

          #5
          helena: Ja, jag tänkte det med, att det blir bättre för firrarna att få total omställning nu när allt ändå är som det är i karet än att de ska behöva gå igen omställningen igen om nån månad. De flesta prickarna verkar vara borta nu, men medicinerar i 3-4 dagar till, för att vara på den säkra sidan. Vill ju inte få prickproblem igen i karet då det är omgjort.

          Kommentar

          • Raur
            • November 2006
            • 186

            #6
            Har nu behandlat mina fiskar i 4 dagar, inne på min femte dag.
            Det finns fortfarande vita prickar på mina guldancistrus. De andra fiskarna, palettcikliderna, de bolivianska fjärilarna, min siamesiska algätare samt mina två ancistrus är prickfria.

            Bör jag fortsätta behandla med esha exit trots att vissa fiskar är prickfria och har varit det i dagar eller ska jag byta medicine till kanske protozine och starta en kur med denna istället?

            Bör jag flytta de fiskar som fortfarande har vita prick och behandla dem vidare i annat akvarium? Räknas de fiskarna som nu är prickfria som "friska"?

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Gör ingenting förrän alla är prickfria! Parasitäggen kan överleva flera dygn innan de kläcks och visar sig som de klassiska prickarna! Därför rekommenderas ofta fortsatt/upprepad behandling i flera dagar efter "prick - frihet"! Vad har du för fiskar - tål de salt?

              Om de tål salt skulle jag personligen göra såhär:
              - Vattenbyte..ett rejält och ha i salt.
              - Köra denna behandlingsvända med nedsläckt akvarium. UV-ljus kan påverka viss medicin.
              - Ev. byta medicin. Jag har haft bra resultat med t.ex Fauna Mor.

              Höjt tempen har du ju redan gjort.

              Har hört talats om motståndskraftig vitaprick..envis som sjutton.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Raur
                • November 2006
                • 186

                #8
                Healena: Salt har jag kört i redan, 1dl på 180 liter så jag vågar inte pytsa i mer, är rädd för att mina fina och älskade ancistrusar ska skadas av det.

                Har hört mycket gott om Protozin, borde kanske testa det istället. Ska göra slut på exit som jag har nu, den räcker nog i kanske 2-3 dagar till och så får jag se hur det ser ut efter det. Är rädd för att fiskarna ska bli skitstressade av all denna medicinering under lång tid men vill ju inte heller riskera att göra om karet så det blir sådär snyggt som jag vill ha det, sätta i fiskarna och sen få vita prick igen eftersom jag inte fått bort det ordentligt sist.

                Jag ger esha exit en chans till och kör på det i 2-3 dagar till. Hjälper inte det följer jag dina råd Healena med stort vattenbyte (50%), i med salt samt ny medicine, antingen Fauna Mor som du tipsade om eller Protozin

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Om du gör ett rejält vattenbyte (c.a 50%) kan du nog "mosa i" en dl salt till efter det. Ancistrusar fixar salt ganska bra faktiskt!
                  Och släck belysningen..testa det!

                  Lycka till! Håller tummar!
                  Senast redigerad av Healena; 26 February 2007, 13:27.
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • Raur
                    • November 2006
                    • 186

                    #10
                    Tack helena!
                    Ska testa dina tips!

                    Kommentar

                    • Raur
                      • November 2006
                      • 186

                      #11
                      Healena: Hur länge bör ljuset vara släkt? en dag, två dagar eller mer? Hoppas att växterna klarar sig utan ljus

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Testa ha helt nedsläckt eller ha endast glödlampsbelysning (varför ej vanlig skrivbordslampa) tills de är prickfria. Mörker har ju även lugnande effekt..

                        Hur växterna klarar sig...ja det vet man ju aldrig. De brukar inte gilla medicin såvärst mycket heller så..
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        Arbetssätt...