Skrapat sig blodig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedde73
    • February 2007
    • 91

    Skrapat sig blodig?

    Har sedan helgen haft ett utbrott av pricksjukan i mitt akvarie. Igår verkade allt vara borta förutom på den sista pakistanbotian, som dessutom igår morse hade fått något ytterligare på huvudet, såg nästan ut som vitmögel, lit fluffigt sådär.
    När jag kom hem igår eftermiddag så skulle jag kolla hur det var med den o då låg den bara gömd inne i ett slott i upprät ställning så att säga o vägrade komma ut därifrån. Till slut så lyckades jag få ut den därifrån,
    och då var "fluffet" borta, men det såg mer ut som om den hade kliat upp ett sår på huvudet som ett köttsår och såg inte alls ut att må bra, så jag bestämde mig för att göra mig av med den.
    Är det någon som kan säga vad
    det var den hade råkat ut för och om det isåfall kan vara smittsamt. Jag har inte sett några konstigheter på de fiskar som är kvar, utan alla verkar må som vanligt i karet igen.
    Gillade verkligen botiorna och får väl skaffa nya, men får väl vänta lite tills alla återhämtat sig efter medicinering o allt.

    /hedde
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    #2
    den hade nog fått smap och gliade sig så mkt så att de blev ett köttsår.Lider me dej
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Hejsan,

      Låter som om botian fått svamp. Då kliar de sig rejält och stora sår uppkommer.

      Vänta tills karet är stabilt nu innan du köper nya fiskar, precis som du säger.

      Lycka till!

      /Stefan
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      Arbetssätt...