ynglande tomaser med vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raur
    • November 2006
    • 186

    ynglande tomaser med vita prick?

    Befarar att mina två tomasciklider med yngel har fått vitaprick på grund av all den stress de haft nu när de får vakta sina yngel dag och natt mot de andra fiskarna.

    såg idag en del små vita prickar på deras fenor. Flyttade med det samma över dem och de yngel jag fick räddat från de andra fiskarna till lilla 54 litern där jag tillsatte salt i vattnet samt höjde tempen till 27 grader. De är dessutom helt ensamma med sina yngel i det karet nu.

    Får hoppas att vita pricken går tillbaka samt att de slipper känna sig så stressade som de gjorde innan.

    Håll tummarna!
  • _-_Tobbe_-_
    • September 2006
    • 24

    #2
    Om du har fått vita prick så ska du inte bara behandla dem sjuka fiskarna utan alla fiskarna. Vita prick Är väldigt smittsamt och måste behandlas omedelbart.
    Men det låter konstigt att du har fått när fiskarna har varit stressade... den bryter ut vid kraftiga tempraturfall. Men eftersom du har flyttat fiskarna så om du e helt 100% säker på att det är vita prick så behandla båda karen med punktol.

    Du får vara försiktig om du har ett biologiskt filter... Där behöver du ta bort det aktiva kolet.

    Har du någon blid på fiskarna?
    Senast redigerad av _-_Tobbe_-_; 21 February 2007, 12:11.

    Kommentar

    • Raur
      • November 2006
      • 186

      #3
      Tyvärr ingen bild på dem, batteriet i kameran behöver laddas. Inga av de andra fiskarna uppvisar symptom alls och är det vita prick borde några av de andra fiskarna uppvisa symptom i morrn, eftersom de snittar och verkar bryta ut snabbt. Gör de det kommer jag behandla dem i morrn också men om de inte gör det vill jag inte slänga ner en massa kemikalier som tar bort alla nyttobakterier också, bara för jag tror det är vita prick. Vill inte behandla i onödan

      Kommentar

      • _-_Tobbe_-_
        • September 2006
        • 24

        #4
        Precis det är bättre att vara helt 100% säker innan man slänger ner medeciner som sabbar bakteriekulturen. Det är ingga problem och behandla dem med vanligt bordssalt utan jod ca 1 tesked per 100 liter vatten som du har gjort

        Kommentar

        • Raur
          • November 2006
          • 186

          #5
          Det är förmodligen helt säkert vita prick.
          Ska handla medicin i morrn och behandla dem alla, i båda akvarierna. Usch, hoppas alla överlever... vill ju inte förlora någon av mina älskade fiskar

          Kommentar

          Arbetssätt...