Problem med fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik S
    • March 2006
    • 33

    Problem med fenor

    Har 4 st Oscar som helt plötsligt har fått jack i sina fenor, det blir bara värre dag för dag som går. Vad tror ni det kan vara, sjukdom eller är det någon form av bakterier? Detta hände efter sista vattenbytet.

    För övrigt värka dom pigga och växer så det knakar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är inte fenröta de råkat ut för? Så här står det på Zoopets sjukdomsbeskrivning:
    Bakteriell fenröta
    Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
    Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén.


    Du har inte möjlighet att länka till en bild?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Patrik S
      • March 2006
      • 33

      #3
      har försökt ta ett foto, men får inte till en riktigt bra bild

      Kommentar

      • Patrik S
        • March 2006
        • 33

        #4
        Har lyckats tar några mindre bra bilder med mobilen, dock bara en på en oscar, 2 bilder på min gibbi som också har blivit drabbad

        Bild 1
        Bild 2
        Bild 3

        Typiskt att sånt här händer när pengarna är slut och man få leva som en kyrkråtta tills fredag.
        Kan man inte göra ett vattenbyte och tillsätta en nypa salt och hoppas på det bästa?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ser det ut som på sjukdomsbeskrivningen, att det blir vitt längst ut på fenorna och fenorna fräts bort?
          Den första bilden på din Oscar ser inte allt för rolig ut, kanske tur att man ser den så dåligt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Blir ofta så om man har något vattentrubbel.
            Och du sade det uppkom efter vattenbyte??!

            Det ser ia.f inte ut som fenröta på malen- då borde det vara mer "jämn - nedfrätt". Den första bilden var otydlig...Tycker gott du kan avakta och göra som du själv sade - vattenbyte & salt.

            Går det åt ännu mer fenor så får man tänka om och kanske testa medicin.
            T.ex Bactopur direct, furanol el.dyl...
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • Patrik S
              • March 2006
              • 33

              #7
              Har nu bytt vatten ca 50 % (200 L) Har även tagit bort en nyköpt rot som jag hade lagt i vid förra vattenbytet, vet ej om det har med det att göra.

              Om jag nu ska prova med salt hur mycket ska jag ha till ett 400L ?

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Roten KANSKE kan bidra !?
                Har hört att rötter kan sänka PH - värdet i vattnet...

                Har du kollat vattenvärden före resp. efter vattenbytet?

                Ang. salt...vad tänker du använda? "Salt - kuber" eller "vanligt" doserat efter deciliter? Ett tips är att köpa saltkuber som löser upp sig ganska långsamt - skonsamt för firrarna. Det ser ut som stora tabletter ungefär. Brukar finnas på djuraffären för en BILLIG penning. Sist fick jag 10 st. för 15 kr.
                Senast redigerad av Healena; 20 February 2007, 08:48.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Eller gå till Granngården och köpa en 25kg:s säck saltkuber för 77:-
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Patrik S
                    • March 2006
                    • 33

                    #10
                    Köpte medicin i onsdags och är inne på sista dagen nu med medicinering. Det värkar som det redan har gått över. Hoppas att mina oscar nu återställer sig så snabbt som möjligt och blir lika vacka som dom var innan.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...