vitaprick+nitrit+mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    vitaprick+nitrit+mat

    Hej nu är det så här att jag haft ett mindre problem med nitrit i drygt en veckas tid, och jag har därför struntat i matning.. för 3 dagar sen fick några av mina botior samt mina 2 fjärilsciklider vitaprick. jag behandlar med protozin.. hitills har prickarna inte försvunnit eller börjat avta vad jag kan se!

    mina frågor är hur länge jag kan strunta i att mata, vissa av mina 7 praktbotior har börjat tappa regält med färg men ser i övrigt relativt pigga ut. vad jag har förstått så ska man inte bota sålänge behandlingen pågår men kan det vara farligt för fiskarna?min andra fråga är om inte prickarna borde ha börjat försvinna nu med tanke på att man ska behandla dag 1,2,3,6,8!



    /Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Har du höjt tempen? Provat att ha akvariet nedsläckt under behandlingen?
    Nog tror jag du kan ge dem lite mat varannan dag ungefär - det gjorde jag.
    Jag gav LITE mat de dagar man ej hade i medicin. Om det sen är rätt eller fel är en annan femma Inte mer mat än att de äter upp allt omgående. SPARSAMT M.a.o..

    Vitaprick kan vara envist eftersom parasitäggen kan överleva flera dygn, och när de sedan kläcks uppstår det "nya prickar". Temphöjningen skyndar på utvecklingen och snabbar då på medicineringsförloppet.
    Senast redigerad av Healena; 14 February 2007, 14:12.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • woodo
      • January 2007
      • 605

      #3
      okej, men ska jag fortsätta att medicinera varje dag tills jag märker att prickarna avtagit? eller ska jag följa medicineringskuren till punkt o pricka? värt att nämna är kanske att jag bara använder halv av normaldos eftersom jag har botior!
      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #4
        några fler tips?
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Det kan ta ett tag innan prickarna "trillar av". Jag brukade höja tempen någon grad och tillsätta lite salt. Om man har känsliga fiskar så får man vara berädd på att de kan dö vid medecinering. Om du även har nitrit så är det bra med lite salt. Men om du medecinerar med lägre dos så kan det bli ett utdragen förlopp med prickarna. Du kanske bör göra ett uppehåll mellan medicineringen, byta en del vatten. Vänta en vecka och ev. påbörja en ny medicinering.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            mjo vet hur det ska fungera men menar är det någon ide att ens avbryta kuren innan prickarna ramlat av? borde ju bara vara att köra på i samma dos fast flera dagar på raken. annars vet jag ju redan att jag kommer få göra om det...några mer tips angående maten?
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Lite matning men inte varje dag kan man köra med. En sak man kan prova är ju iofs att ta lite drygt halva dosen, kanske varannan gång, men kolla noga på hur dom reagerar. Det hade jag provat med. Men hur dom reagerar på det kan ju ingen säga. Så om du provar med att öka dosen är upp till dig själv.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              Arbetssätt...