Karantänkar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi77
    • July 2006
    • 157

    Karantänkar???

    Min palettciklid hane har fått en liten vit tuss på nosen o är riktigt hängig Såg en liten vit prick på kroppen också. Pga tussen gissar ja på svamp? Nån som har en annan idé?
    Men det jag egentligen undrar är om det är bäst o medicinera honom i ett karantän akvarium o isf hur stort detta behöver vara? O hur länge efter att medicineringen är klar borde han va kvar?

    Tacksam på svar snabbt då jag inte vill att de ska gå för långt
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    dt är alltid bra att medicinera i ett karantänakvarium. många mediciner kan förstöra hela ditt akvarium om du har otur och ta död på alla dina nyttobakterier. karet behöver inte alls va speciellt stort. 10-15l funkar fint.

    det står på medicinförpackningen hur länge du ska medicinera och det står även exakt hur du ska göra och hur lång tid det tar.

    men först måste du ta reda på exakt vad det är för sjukdom så du får rätt medicin.

    det finns om du går in på första sidan en avdelning som heter "sjukdomar" där finns det beskrivningar på dom flesta vanliga sjukdomar,, kolla där och se om du kommer fram till något.

    lycka till!
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Jessi77
      • July 2006
      • 157

      #3
      TACK SÅ JÄTTE MYCKET!!!!
      Svårt de där o se vad det kan vara.. Men tussen tyder ju på nån typ av svamp :S Den vita pricken kanske jag bara inbillade mig :P Blev ju lite nojig
      Men får kika o se.. Tack!!

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #4
        Va e skillnaden på munsvamp o vanlig svamp? Dem utvecklades annorlunda, men hur vet man innan dess??

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Om den är vid munnen räkna med munsvamp. Munsvamp är ingen svampsjukdom och den är MYCKET allvarligare än svamp. Behandla ombedelbart, låt fisken gå några grader kallare än vanligt och ha lite salt i vattnet.

          Karet kan iaf vara en femtedel så stort som minsta storleken för dem enligt artguiden här på zoopet.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Stor risk/chans att det är bakterier istf svamp vid munnen. Som vanligt svårt att säga säkert över internet vad det är dessutom
            Senast redigerad av eriahl; 13 February 2007, 13:14.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            Arbetssätt...