Vad är det för fel på min zebrafisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

    Vad är det för fel på min zebrafisk?

    Fisken ligger mest still men gör små ryck och simmar ryckigt en 20-30 cm emellanåt, verkar inte kunna hålla rak kurs, simmar på sidan, hamnar upp och ner på ibland. Blir hängande i en växt, under en växt, liggandes på botten. Andas häftigt men ser för övrigt ut som vanligt. Försöker oftast inte simma iväg när skalarerna nyfiket närmar sig.

    Vad är fel? Utfodrade tidigare idag med svarta mygglarver, har skrivit en annan tråd om det. Men det kanske är nåt annat fel. Var "som vanligt" tills runt 10 ikväll. Sedan blev det hastigt dålig (har alltså varat i ett par timmar, nu verkar den dödssjuk).

    Idéer?
  • kallstrom_74
    • August 2006
    • 106

    #2
    Ursprungligen postat av Cyphera
    Fisken ligger mest still men gör små ryck och simmar ryckigt en 20-30 cm emellanåt, verkar inte kunna hålla rak kurs, simmar på sidan, hamnar upp och ner på ibland. Blir hängande i en växt, under en växt, liggandes på botten. Andas häftigt men ser för övrigt ut som vanligt. Försöker oftast inte simma iväg när skalarerna nyfiket närmar sig.

    jag har liknade problem..mest mina guppisar..en efter en har dom dött under en tid...dom blir liksom "lama" i bakdelen och simmar på sidan o är o orienterade och det är rött runt gälarna..från ett par timmar till 1 dag så dör dom,men även ett par andra fiskar har dött, bla en platy och en liknade fisk dom började simma antingen högt o andas konstigt..eller hålla sig stilla vid botten..men alla andra fiskar verkar oberörda..vad kan det vara??
    375 liters blandkar

    Kommentar

    • Pumba
      • January 2007
      • 345

      #3
      Ursprungligen postat av kallstrom_74
      jag har liknade problem..mest mina guppisar..en efter en har dom dött under en tid...dom blir liksom "lama" i bakdelen och simmar på sidan o är o orienterade och det är rött runt gälarna..från ett par timmar till 1 dag så dör dom,men även ett par andra fiskar har dött, bla en platy och en liknade fisk dom började simma antingen högt o andas konstigt..eller hålla sig stilla vid botten..men alla andra fiskar verkar oberörda..vad kan det vara??

      Detta är typ standard på guppys, står typ i massor med trådar, de är pga avel som de blivit så kassa, ryggen verkar försvinna på den och de blir som förlamde och blir hängiga, gälarna blir röda och svulna sen dör de.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Om jag int eminns helt fel så har du ganska nyligen avslutat en behandling med punktol och haft lite otur med andra fiskar där fjällen stått rätt ut? Är det samma akvarium som sebrafisken gått i?

        Jag tror i så fall att detta är fortsättningen som följer i spåren av medicinering. Du behöver ha extra koll på vattenkvaliteten och tillsätta bakteriekultur och vattenberedningsmedel de kommande vattenbytena, som du absolut inte får missa, minst 30% per vecka. Det gör inget om du under ett par dagar byter lite vatten varje dag, mindre mängder för att få balans i akvariet och försöka förbättra livsvillkoren för dina kvarvarande fiskar. Mata helst inte och tillsätt absolut inga nya fiskar. Låt akvariet vara ifred under den märmaste månaden så det kommer igång ordentligt. Allt detta under förutsättning att det var samma akvarium som behandlades med punktol och där fjällen stod rätt ut. Var det det?

        Sebrafisken kan du inte rädda tyvärr, avsluta dess lidande snabbt.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Cyphera
          • January 2007
          • 245

          #5
          Senare på kvällen mådde zebran bra igen, märkligt nog. Simmar omkring nu som om ingenting har hänt, några dagar senare.

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Vad skönt att läsa. Då tar jag tillbaka min dödsdom.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Cyphera
              • January 2007
              • 245

              #7
              Ja Lenmar, jag var helt övertygad om att den var döende. Det var på håret att vi inte avlivade den, den var jättesjuk. Helt konfunderad!

              Kommentar

              Arbetssätt...