svamp...? (bilder!)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

svamp...? (bilder!)

provar i detta forum istället för i "tetror".

hur ser man om fiskarna har en eventuell svampinfektion?

några av våra sorgmanteltetror har svarta/mörka "utslag" (fläckar) runt munnen och en av dom en mörk liten fläck på bakre fenan. dom äter som dom ska och verkar må helt okej, men det ser inte bra ut med dom mörka fläckarna.

en fisk har mer av detta mörka än andra och verkar också ha något problem med munnen, som en hinna eller "flik" satt sig på tvären i munnen och gör att den inte kan stängas ordentligt. denna fisk äter också mycket, men verkar inte få i sig maten på rätt sätt, blir snabbt mycket fetare av maten än de andra.

kan det vara en svampinfektion? går det i så fall att göra något åt det?
    de hade tyvärr dessa utslag redan när vi köpte dem, vi upptäckte det inte då.
    Bifogade filer
    / Ebba
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

Mun"svamp" (bakteriell infektion orsakad av Flexibacter columnaris)
    Symptom: Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder. Sjukdomen är mycket smittsam och kan på några dagar slå ut ett helt fiskbestånd.
    Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone), öka genomluftningen i akvariet. Tillsätt grovsalt. Isolera infekterade fiskar i ett karantänsakvarium och behandla dem. Låt dem aldrig gå kvar i huvudakvariet med friska fiskar.

hittade det där under sjukdomar tidigare och var det första som slog mig...men jag är ganska ny på det här med fiskvård;-)

Tidigare så var det mer gick det så gick det*ler*

men det ser ut som svamp iaf?
    110L 54L 54L

Kommentar

• toccata
      • January 2004
      • 1238

"Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder."

dom är endast svarta nu. finns inget vitt eller grått någonstans på någon fisk. frågan är om dom ändrar färg när dom blir "platta" - någon som vet?

vi har haft dessa fiskar i flera veckor och det har inte spridit sig och det är fortfarande samma fiskar som har fläckarna. fläckarna har inte heller blivit större. men det ser inte bra ut ändå. vi hade i lite salt tidigare men pansarmalarna mådde inte bra av det så det har vi slutat med. är nog en svag salthalt kvar dock.
      / Ebba

Kommentar

• toccata
        • January 2004
        • 1238

glömde säga: tack för svaret. det låter ju som om det skulle kunna vara svamp just eftersom det är runt munnen - dock osäker på färgen...
        / Ebba

Kommentar

• sonsam
          • October 2005
          • 101

Kan säga att mina fjärilsciklider har fått detta idag, det ser ut som om dom ätit filmjölk och har kvar runt munnen.

Att det skulle vara svartfärgat tror jag inte. Tycker inte det ser luddigt ut heller. Kan det inte bara vara en svart pigmentering som dessa har just där. Om dina fiskar verkar friska för övrigt och de var sådana när du köpte dom skulle jag nog bara avvaktat och se tiden an.

Hu länge har du haft fiskarna. Columnaris sprids mycket snabbt.
          Senast redigerad av sonsam; 16 February 2007, 14:19.

Kommentar

• toccata
            • January 2004
            • 1238

har haft fiskarna kanske 4-5 veckor. det sprids inte, men fläckarna ÄR inte vanliga pigmentfläckar.. en hane har det på sidan där han verkar ha haft ett sår tidigare. kanske är det sår som läkt eller något? och den tetra på fotot kan alltså inte stänga munnen, utan det är som om ett veck eller något satt sig för i munöppningen. denna tetra har också mest svart runt munnen...
            något skumt är det... men det sprids inte, verkar det som.
            / Ebba

Kommentar

• _-_Tobbe_-_
              • September 2006
              • 24

Jag har 1 scalare som har blivigt sjuk. Dem andra scalarerna var på den dem gav sig på fenorna och kroppen på fisken. det var så illa så den ville inte äta och så verkade den slö så jag flyttade den till ett karantänakvarium. Den började få en svampinfektion (Saprolegnia) Efter andra dan så jag gjorde en helkur med ektozon och har gjort det i 2 dagar nu och det ger resultat så testa det /Tobbe
              Senast redigerad av _-_Tobbe_-_; 20 February 2007, 09:58. Anledning: Glömt ett ord

Kommentar

• toccata
                • January 2004
                • 1238

tack för tipset, men det känns dumt att medicinera när man inte ens är säker på vad det är. det sprider sig ju inte, fiskarna äter och är pigga... vill vara säker på vad det är innan jag gör något, för som jag förstått det är det inte bra att hälla i medicin om det inte är nödvändigt....

men jag får söka runt på nätet efter svamp och jämföra bilder med mina..
                / Ebba

Kommentar

• Pumba
                  • January 2007
                  • 345

tror inte du behöver oroa dig.
                  Jag har med en Sorgmanteltetra som fått liknande, fast över ögat, ser ut som en blåtira men den äter som bara den och ingen annan har blivit smittad.

Kommentar

Arbetssätt...