Hjälp min kampfiskhane är inte kry

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommih
    • January 2007
    • 4

    Hjälp min kampfiskhane är inte kry

    Min kampfisk hane ser inte alls kry ut. Han har en svullen buk och är blek i färgen över den utspända magen. Han brukar hålla sig aktiv och simma omkring i akvariet men nu glider han bara lungt omkring alternativ så söker han skydd bland röter eller växter.

    Jag har även en hona som är dassig i färgerna men hon är aktiv som vanligt.

    Kan någon hjälpa mig genom att tala om vad som är fel och hur jag kan åtgärda detta?

    Tack åp förhand/Tommi
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    sår fjällen ut på kampfisken???......eller är den bara vanligt uppsvälld??


    ps. välkommen till zoopet
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Tommih
      • January 2007
      • 4

      #3
      Ja fjällen står ut kring den svullna buken, det ser ut att vara mer svullet än vanlig uppsvälldhet.

      Kommentar

      • evus
        • September 2006
        • 729

        #4
        Tyvärr så kan detta vara ett tecken på bukvattensot som tyvärr är dödligt.

        Det humanast är nog att avliva fisken. När det har gått så långt att fjällen står ut brukar det vara för sent.
        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

        Kommentar

        • Tommih
          • January 2007
          • 4

          #5
          Oj då det var tråkigt men jag skall göra så.

          Hur skall jag göra med mina honor.. Jag har fyra stycken var av en ser tråkig ut i färgen annar så r hon pigg och kry. kommer honomrna även de bli sjuka? Kan jag förebygga sjukdom hos honorna?

          Kommentar

          • evus
            • September 2006
            • 729

            #6
            Klippt från zoopets sjukdomsinfo:

            Bukvattensot
            Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
            Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet - metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Det finns idag också en akvariefiskmedicin och som sägs vara effektivt mot flagellater - Waterlife Octozin. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Gör då ett stort vattenbyte innan ytterligare medicinering sker.
            Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta).

            Jag lägger in denna info här eftersom jag inte vet om icke guldmedlemmar kan se den.

            Om dina andra fiskar verkar vara hyffsat OK så skulle jag prova med att medicinera som du ser ovan är det inte kört för alla med lite tur.......
            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

            Kommentar

            • Tommih
              • January 2007
              • 4

              #7
              Tack för infon! Har nu avlägsnat hanen... en fundering kring sjukdomen:

              Kampfisken verkade dock hoppa över de första stadiumen direkt till uppsvullnaden, han har haft bra matlust och verkat kry fram till igår då han började se något svullen ut. Idag så var han kraftigt svullen så att fjällen stog rakt ut.

              Kommentar

              Arbetssätt...